
Het kabinet wil de vliegtaks volgend jaar verdrievoudigen van 8 naar 24 euro per ticket. Dat heeft minister Sigrid Kaag (D66, Financiën) laten weten in een brief aan de Tweede Kamer.
Per 2021 is een nationale vliegbelasting ingevoerd voor alle passagiers die vertrekken vanaf een Nederlandse luchthaven. De belasting geldt niet voor transferpassagiers en kinderen jonger dan 2 jaar. Het tarief bedraagt in 2022 afgerond 8 euro.
De vliegbelasting moet 200 miljoen euro per jaar opbrengen. Met de verhoging, per 1 januari 2023, komt naar 400 miljoen per jaar bij.
Dat betekent dat de luchtvaartsector vanaf begin volgend jaar 600 miljoen euro moet ophoesten.
Kaag verwacht dat de effecten voor de korte termijn relatief beperkt zijn.
´De vliegbelasting heeft tot gevolg dat vliegen vanaf Nederlandse luchthavens duurder wordt. Hierdoor kunnen sommige reizigers afzien van reizen, anderen zullen een andere vervoerswijze kiezen, weer anderen zullen uitwijken naar buitenlandse luchthavens en een deel zal blijven vliegen´, schrijft Kaag.
Zoals bekend wordt over kerosine geen accijns geheven, in tegenstelling tot autobrandstof. Daarnaast zijn vliegtickets vrijgesteld van btw.
ANVR-voorman Frank Oostdam zegt: ‘Je hebt geen glazen bol nodig om te zien dat vliegen de komende jaren duurder zal worden. Maar waarom pakken we dit niet Europees aan. Dat voorkomt weglekeffecten.’ (Foto Shutterstock).