
De Consumentenbond zegt dat KLM en Transavia zich niet houden aan de wettelijke regels voor terugbetalen van geannuleerde vluchten. Het betreft vluchten die tussen 2019 en 2021 via D-reizen werden geboekt.
De bond wil dat minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) ingrijpt.
De luchtvaartmaatschappijen houden zich volgens de Consumentenbond niet aan de wettelijke regels voor terugbetalen van geannuleerde vluchten, ondanks een uitspraak van de rechter en een aangekondigde boete van toezichthouder ILT.
De Consumentenbond heeft hierover een open brief naar de minister gestuurd.
Honderden consumenten wachten volgens de bond nog steeds op terugbetaling van door KLM en dochtermaatschappij Transavia geannuleerde vluchten. Het betreft passagiers die tussen 2019 en 2021 via D-reizen boekten. Gemiddeld gaat het om 800 euro per passagier, maar regelmatig betreft het hogere bedragen van enkele duizenden euro’s per boeking.
De luchtvaartmaatschappijen zeggen het ticketgeld al aan D-reizen te hebben terugbetaald en daarmee aan hun verplichtingen te hebben voldaan.
Maar D-reizen ging failliet voordat ze het geld overboekte naar de passagiers, zegt de bond. ‘Volgens de rechter, de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) én de Europese Commissie houden passagiers dan evengoed recht op terugbetaling en moeten de luchtvaartmaatschappijen het geld alsnog rechtstreeks naar hen overboeken.’ (Foto Shutterstock).