
Hans Knottnerus werkt deze maand precies 12,5 jaar bij Sunny Cars. De hoogste tijd voor 12,5 vragen aan de managing director voor Nederland, België en Frankrijk van de van origine Duitse autoverhuurspecialist. ‘Door corona zitten we korter op de bal.’
1.Hoe is het Sunny Cars de afgelopen twee jaar vergaan?
‘Eigenlijk goed, al klinkt dat misschien raar. Het heeft ons best wat gebracht. Zoals ze zeggen: never waste a good crisis. De samenwerking tussen ons drie, dus Suzanne Al, Marco Ammerlaan en mij is door de coronacrisis nog beter geworden. We runnen de tent met z’n drieën. Ook de samenwerking met het management in München, met oprichter Kai Sannwald en directieleden Thorsten Lehmann en Detlef Hoffmann is verder verbeterd. Vanuit Haarlem hebben we nauwer contact met onze counterparts in München. We zitten korter op de bal en schakelen daardoor sneller.
We hebben in 2020 wel een grote veer moeten laten, we hebben mensen moeten laten gaan en de organisatie aangepast aan de situatie. Je moest de afgelopen twee jaar echt ondernemen. We hebben scherp naar de kosten gekeken, een andere interne structuur opgetuigd, terwijl we net een organisatie met 70 man personeel hadden neergezet.’
2.Heb je ooit gedacht: als dat maar goed gaat?
‘Nee, ik heb altijd een rotsvast vertrouwen gehad. We zijn geen eigendom van een private equity fonds of van aandeelhouders die alleen maar naar rendement kijken. Onze oprichter Kai Sannwald heeft het vermogen altijd in het bedrijf gelaten. Hij had ook meteen in de gaten dat de crisis lang ging duren en daar het bedrijf op aangepast.
We hebben geprobeerd de kernmedewerkers zo lang mogelijk aan boord te houden. Ik denk dat we onszelf recht in de spiegel kunnen aankijken, we hebben met goede afvloeiingsregelingen gewerkt.
Sommige dingen gingen je niet in de koude kleren zitten, zoals toen we op basis van het afspiegelingsprincipe afscheid moesten nemen van iemand die 20 jaar bij ons werkte. Dat hakte er bij mij persoonlijk het hardst in.’
3.Hoe ziet de (snel)weg naar herstel eruit?
‘Die zagen we vorig jaar al. In augustus, september en oktober hadden we veel boekingen. We hebben toen in drie maanden het hele jaar goedgemaakt, mede doordat de kosten laag waren. We konden boekjaar 2020/21 positief afsluiten. We zien nu ook al veel boekingen voor de zomer binnenkomen. Als omikron gewoon omikron blijft en er komt geen nieuwe variant, dan gaan mensen snel weer terug naar het oude normaal, dus twee tot drie keer per jaar op vakantie.
Als corona onder controle blijft, zullen we heel snel herstellen. We missen nog wel de verre bestemmingen, met de goede reissommen en goede marges.’
4.Waar maak je je de meeste zorgen over?
‘De beschikbaarheid. We konden altijd bestaan omdat er overcapaciteit in autoverhuur was. Nu de overcapaciteit is verdwenen, moet je op een andere manier gaan werken, een andere relatie met je leveranciers hebben.
Lokale partners, vaak franchisenemers van bekende autoverhuurbedrijven, zien onze business als toegevoegde waarde. Ze weten dat wij volume kunnen brengen. Niet alleen in het hoogseizoen, ook in de omliggende seizoenen. En ze hebben weinig gezeur van onze klanten, want we hebben een all-inclusive product.’
Lees de overige vragen én de antwoorden in de zojuist verschenen TravMagazine #5.
Foto: Hans Knottnerus (midden) met collega’s Marco Ammerlaan en Suzanne Al.