
De vraag naar zekerheid bij de vakantieklant zal toenemen. Dat zegt Roy Platje, oprichter van
RED Online Marketing dat inmiddels 15 jaar bestaat. ‘Mensen die voorheen zelf hun reis regelden, kiezen nu vaker voor verzorgd door een touroperator.’
In TravMagazine #3 doet Platje, samen met zijn internationale teamleden Lotte Konitezny, Corné den Braber en Richard Otten zijn (Europese) groeistrategie voor de komende jaren uit de doeken.
RED Online heeft zich meteen aan het begin van de coronacrisis geprofileerd als steun en toeverlaat voor zijn klanten. Onder de naam ComebackMarketing.nl werd een platform voor de reis- en recreatiebranche opgericht. Via blogs, kennissessies en digitale ronde tafels werd gezorgd voor verbinding en werd kennis gedeeld. Het initiatief werd in maart 2021 bekroond met de tweede plaats bij de Microsoft Advertising Awards.
Het werkgebied van RED Online Marketing is breder dan de reiswereld, maar heeft vrijetijdsbesteding als rode draad, met naast de reiswereld ook attracties, vakantieparken en bestemmingen als klant. Het zijn de vier pijlers onder het marketingbedrijf uit Utrecht.
‘Twee jaar geleden dachten we nog dat we alles al hadden meegemaakt, van de vulkaan met aswolk op IJsland tot Sars’, zegt Corné den Braber. ‘Toen kwam corona. Dat had nog niemand meegemaakt. Daardoor ontstond wel extra behoefte aan een specialist. In zekere zin hebben we er eigenlijk indirect wel van geprofiteerd.’
Den Braber vervolgt:
‘We hadden al snel het idee dat corona op veel klanten een grote impact zou hebben. We hoorden in december 2019 al wat er in Azië gebeurde, we zagen in cijfers van reisspecialisten dat de vraag naar bestemmingen in Azië enorm kelderde. De belangstelling was nog hoog, maar werd niet omgezet in boekingen. We hadden in maart 2020 zelfs nog een RMC-bijeenkomst in ons kantoor over het onderwerp: hoe ga je om met een crisis? Dat hadden we in december al bedacht, niet wetende dat het zo groot zou worden, voor de hele branche, voor de hele wereld.’
Op de vraag welke les bedrijven kunnen trekken uit corona, luidt het antwoord:
‘Klanten zoeken zekerheid. Dat zal na corona nog wel even zo blijven.’
Platje: ‘De vraag naar zekerheid die goede reisorganisaties bieden, is nog groter dan voor corona. Mensen die voorheen zelf hun reis regelden, kiezen nu voor verzorgd door een touroperator. Die vraag naar zekerheid zal nog wel twee, drie jaar toenemen. Zorg er daarom voor dat je als bedrijf je zekerheden ook goed communiceert. Over annuleren en hoe een reis is georganiseerd. Doe dat kort, bondig en duidelijk.’
Lees het complete interview met het team van RED Online Marketing in de recent verschenen TravMagazine #3.
‘De klant zoekt vertrouwen en zekerheid. Speel daar op in.’