
Sunweb Group staat aan het begin van een ambitieus jaar. Na het afblazen van de overname van Corendon gaat de touroperator uit Rotterdam komend jaar opnieuw op overnamepad, zegt topman Mattijs ten Brink in TravMagazine #3.
Daarnaast was er de oproep van Ten Brink om minder te vliegen, waarmee hij begin januari in het Parool en bij Op1 een steen in de vijver van de reisbranche gooide.
Ten Brink steekt meteen van wal. Zijn oproep om minder te vliegen was geen oproep om minder op vakantie te gaan. Het kan alleen ook anders, duurzamer, met de trein en vooral bus als alternatief voor het vliegtuig.
´Ik heb gezegd: ga anders op vakantie, ga minder vliegen. Veel mensen hebben in hun hoofd dat vakantie gelijk is aan vliegen, daar moeten we vanaf. Je mag van mij best vaker op vakantie, maar denk erover na hoe je dat doet. Frank Oostdam zei: misschien minder vaak, maar langer. Dat is ook goed, het leidt uiteindelijk allemaal tot hetzelfde.’
Duurzaam vliegen bestaat voorlopig nog niet, zegt Ten Brink. ‘Ik juich alle initiatieven toe en werk er graag aan mee om het duurzamér te maken, met bijmengen van biofuel of nieuwe vliegtuigen. Maar dat gaat de komende tien jaar niet leiden tot duurzaam vliegen. Dan is het enige antwoord, om aan doelstellingen te voldoen die we met elkaar hebben gesteld: minder vliegen.’
Volgens Ten Brink is het de taak van de aanbieders/touroperators om echt goede alternatieven te bieden. ‘Met alle beperkingen van dien, want het is niet zo makkelijk om met de trein op vakantie te gaan. De bus is echt een goed alternatief als je het hebt over duurzaamheid. Misschien zelfs wel duurzamer dan de trein als je met moderne bussen rijdt.’
Met de bus naar Zuid-Spanje?
‘Ik ken het imago van dergelijke busvakanties, jongeren, lawaai, op weg naar een feestvakantie. We kijken naar de positionering van het busproduct, en of we op kortere afstanden hoogstaande alternatieve accommodaties kunnen aanbieden. Sommige accommodaties zijn geschikt voor een weekend, maar daar wil je niet voor twee weken zitten.
Ik wil niet zeggen dat ons absolute aantal gevlogen stoelen de komende twee jaar omlaag gaat, want we hebben ook groeiambities, maar wel dat het percentage niet-vluchtgebonden vakanties in ons portfolio de komende jaren sterk zal groeien.
We hebben ook groei-ambities, zowel organisch als via acquisities. Vakantie is nu belangrijker voor mensen dan ooit, maar het kan ook op een andere manier.’
Ten Brink waarschuwt:
‘Je moet oppassen dat je als reissector niet in de taboesfeer komt, dat je geen vliegschaamte maar vakantieschaamte krijgt. In de kerstvakantie zag je meteen het framen al, toen wintersporters de schuld kregen van de oplopende besmettingen. Voor je het weet, bemoeit de politiek zich ermee en zit je weer in de hoek waar de klappen vallen. Dan ben je te laat. Je moet het niet inzetten als concurrentiemiddel, maar van elkaar leren, de krachten bundelen om vervoersmodaliteiten op een hoger niveau te krijgen. Als je verandering niet omarmt, blijf je vanzelf achter.’
Lees het complete interview met Mattijs ten Brink in de recent verschenen TravMagazine #3.
‘We hebben stevige groeiambities.’
(Foto Sunweb Group).