
De reisbranche houdt zich wel degelijk aan de afspraak om prijzen inclusief bijkomende kosten te vermelden. Dat zegt Frank Radstake van de ANVR in reactie op het persbericht dat toezichthouder ACM donderdag publiceerde, met als kop: ‘Reisbranche moet prijzen inclusief bijkomende kosten vermelden’.
Radstake, bij de ANVR verantwoordelijk voor Consumentenzaken en Sociaal Beleid: ‘Dat suggereert dat de reisbranche dat nu niet doet en daar is natuurlijk geen sprake van. Het gaat erom dat de ACM tot nieuwe inzichten is gekomen. Wat tot gisteren nog wel de juiste manier was, is dat voor hen nu niet meer.’
De ACM heeft websites van diverse reisaanbieders gecontroleerd en zegt dat de bijkomende kosten, zoals reserveringskosten, schoonmaakkosten of bedlinnen, vaak niet staan vermeld in of bij de advertentieprijs.
De voornaamste kritiek is dat op websites de bijkomende kosten staan vermeld onder het ‘i’- symbool. Deze informatie wordt zichtbaar wanneer de consument met de cursor op het computerscherm over dat ‘i’-symbool gaat.
Volgens de ACM is dat niet voldoende duidelijk voor consumenten.
‘Dit persbericht suggereert dat we het met z’n allen niet goed zouden doen, maar wij houden ons als sector keurig aan de regels’, zegt Radstake. ‘Zo houden we ons aan de Nederlandse Reclamecode en aan de Reclamecode Reisaanbiedingen, waarin afspraken zijn vastgelegd.’
De ACM zegt de komende periode te gaan controleren op welke manier reisaanbieders hun prijzen vermelden. Vanaf april start de toezichthouder met het controleren van aanbieders van accommodaties op vakantieparken. De controle van andere reisaanbieders volgt later.
Hierbij wordt vooral gekeken naar de manier waarop de bijkomende kosten zijn vermeld. De consument moet volgens de ACM meteen vanaf het begin inzicht krijgen in alle bijkomende kosten. Het vermelden van bijkomende kosten onder het ‘i’-symbool is niet toegestaan, zegt de ACM.
Reisaanbieders die met de ACM willen onderzoeken hoe zij prijzen op hun website beter kunnen tonen, bijvoorbeeld door middel van A/B testing, kunnen contact opnemen met de ACM, zegt de toezichthouder in zijn bericht.
Radstake: ‘We gaan het gesprek graag aan. Het moet passen bij de ideeën van de toezichthouder, duidelijk zijn voor de consument én natuurlijk wel uitvoerbaar zijn.’
De discussie over (de wijze van) het vermelden van bijkomende kosten speelt al sinds jaren.