
KLM heeft het herstel dat al zichtbaar was in het tweede kwartaal van dit jaar kunnen doorzetten in het derde kwartaal. Daarmee heeft KLM voor het eerst sinds de start van de coronacrisis, 19 maanden geleden, weer een kwartaal met operationele winst afgesloten.
KLM Groep behaalde in het derde kwartaal van 2021 een operationele winst van 168 miljoen euro.
In het derde kwartaal van 2020 was nog sprake van een verlies van 234 miljoen euro. In het derde kwartaal van pre-coronajaar 2019 was er nog een winst van 511 miljoen.
De omzet in het derde kwartaal van dit jaar was 1,890 miljard, tegen 1,144 miljard in 2020 en 3,131 miljard in 2019.
In de periode juli tot en met september valt de zomervakantie, waardoor het normaliter een sterk kwartaal is voor de luchtvaart. De grenzen binnen Europa werden stapsgewijs geopend voor reizigers en het Caribisch deel van het koninkrijk kreeg een groene of gele kleurcodering van het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken.
Mede daardoor kon KLM 5,2 miljoen passagiers aan boord verwelkomen afgelopen zomer, vergeleken met 2,3 miljoen in 2020 en 9,5 miljoen in 2019.
Transavia laat eveneens een positieve trend zien. Hiermee heeft het herstel van het passagiersvervoer zich verder doorgezet. Klanten willen reizen en het effect van grenzen die opengaan is direct zichtbaar in de boekingen.
Komende winter hebben zij de keuze uit 162 KLM-bestemmingen en is het bestemmingenaanbod voor klanten, met meer nadruk op leisure, terug op het niveau van voor Covid-19.
‘In het derde kwartaal waren er minder reisrestricties binnen de EU, waardoor onze klanten weer meer konden reizen en we de markt zagen aantrekken’, zegt KLM-topman Pieter Elbers.
‘Dat heeft samen met onze effectieve en ambitieuze netwerkstrategie en kostenfocus bijgedragen aan een positief resultaat in het derde kwartaal. Daar ben ik trots op en ik dank onze klanten en KLM-collega’s hier zeer voor. Hiermee klimmen we uit het dal en is het herstel verder ingezet. In het vierde kwartaal zal ook de VS openen voor Europese passagiers, dat is wederom een belangrijke stap. We zijn er nog niet, de weg naar volledig herstel is lang en hobbelig, maar daar zijn we als KLM klaar voor.’