
Een dag na de lancering van de Partij voor de Vakantie is TUI woensdag begonnen met de verkiezingscampagne. Langs snelwegen verschijnen billboards en teams van TUI zijn bezig met het plakken van posters, vooral rond het Binnenhof in Den Haag.
‘We hebben van tevoren gezegd: we doen het goed of we doen het niet. Ons team heeft het fantastisch opgepakt. Naast de creativiteit van het idee zie je dat ook de invulling hoogstaand is’, zegt Arjan Kers, general manager van TUI Nederland.
De Partij voor de Vakantie (PvdV) is een virtuele partij, die dinsdag op initiatief van TUI werd gelanceerd. Het is een ludieke manier om het kabinet op te roepen om de Nederlandse reiziger en ook de reissector weer vooruitzicht te bieden. Via de social media-kanalen van TUI kunnen vakantieliefhebbers hun stem uitbrengen door het bericht te liken. Deze stemmen worden volgende week aangeboden aan minister Stef Blok (Buitenlandse Zaken).
‘Wij zijn weliswaar de initiator, maar ik ben ontzettend blij dat de branche dit steunt’, zegt Kers. ‘We hebben een paar iconische gezichten op onze kandidatenlijst. We zien dat het nieuws breed is gedeeld op sociale media. Dat is het mooie van de reissector, iedereen draagt z’n steentje bij. Vorige week kwamen Sunweb en Corendon met een actie, nu is het TUI, het maakt niet uit.’
Kers doet de suggestie aan de bestaande politieke partijen om het initiatief openlijk te ondersteunen. ‘Vakantie is erg belangrijk voor mensen, dat merken we aan de vele reacties. Wanneer bestaande partijen dit omarmen, levert hen dit volgende week gegarandeerd meer zetels op.’
Tijdens diverse media-optredens over de lancering van de PvdV, onder andere bij BNR en radio Veronica, heeft Kers dinsdag nogmaals de nijpende situatie benadrukt waarin de reiswereld verkeert.
Hij verwijst naar de door het kabinet genoemde datum van 1 juli, wanneer de meeste Nederlanders die dat willen minimaal één keer gevaccineerd zijn.
‘Dat betekent dat tot die tijd extra maatregelen nodig zijn zodat de klant veilig en verantwoord op vakantie kan. Wij zijn daar nu al klaar voor, ik kan dat niet vaak genoeg benadrukken. De behoefte bij de klant om in de zomer weg te gaan, wordt met de dag groter.’
Het nieuws over de oprichting van de Partij voor de Vakantie is ook door Spaanse media opgepikt. ‘Ook de toerismesector in Spanje is keihard getroffen, dus elk initiatief wordt door Spaanse partners breed omarmd. De consument wil perspectief wanneer hij op vakantie kan, maar ook hotels willen perspectief.’
Behalve in de reisbranche zelf heeft de lancering van de Partij voor Vakantie ook veel aandacht van consumenten getrokken, wat ook precies de bedoeling was. ‘Er hebben zich zelfs mensen gemeld met de vraag hoe ze op de PvdV konden stemmen.’ (Foto TUI).