
‘Dit is een geweldig initiatief. Het is een creatieve manier om het fenomeen vakantie en de hele reissector breed onder de aandacht te brengen.’
Dat zegt Tom van Apeldoorn, een van de kandidaten op de lijst van de Partij voor de Vakantie en directeur van TRAVel Media (TravelPro en TravMagazine) in reactie op de lancering van de nieuwe partij.
‘Vakantie hoort erbij. De afgelopen tijd hebben we kunnen ervaren dat het een groot gemis is wanneer je niet op vakantie kunt’, zegt Van Apeldoorn, die een groot vertrouwen heeft in lijsttrekker Arjan Kers. ‘Het is goed dat er kandidaten van andere bedrijven op de lijst staan. Ik ben erg blij met Steven van der Heijden van Corendon en Coby van Dongen van de Jong Intra, om er maar een paar te noemen. Het is goed om de krachten te bundelen.’
De Partij voor de Vakantie werd dinsdag gelanceerd op initiatief van TUI, als een symbolische- en ludieke manier om het kabinet op te roepen om de Nederlandse reiziger en ook de reissector weer vooruitzicht te bieden. Het online stembureau van de PvdV is inmiddels geopend; via de social media-kanalen van TUI kunnen vakantieliefhebbers hun stem uitbrengen. Deze worden volgende week aangeboden aan minister Stef Blok (Buitenlandse Zaken).
Van Apeldoorn verwacht niet dat alle punten van het verkiezingsprogramma in één keer gerealiseerd kunnen worden. ‘Ik zou ook niet alle punten zelf hebben bedacht, maar uiteindelijk gaat het niet om wat ons scheidt, maar om wat ons bindt. We hebben een stip op de horizon nodig. Het zou een mooi resultaat zijn wanneer er een minister voor Toerisme komt, of toch op z’n minst een staatssecretaris.’
Van Apeldoorn zegt dit jaar nog geen zetels te verwachten voor de PvdV. ‘Maar het is een begin. Je weet nooit hoe het op de lange termijn gaat lopen.’