
Vanwege de coronacrisis wordt ITB 2021, van 9-12 maart dit jaar, een volledig virtuele beurs. Dat gebeurt onder de naam ITB Berlin NOW. ITB-baas David Ruetz blikt optimistisch vooruit naar deze speciale editie, zegt hij in een exclusief gesprek met TravMagazine.
De ITB is een vaste waarde in de toeristische sector. De beurs in Berlijn heeft er inmiddels 54 edities opzitten en trekt jaarlijks tussen de 160.000 en 170.000 bezoekers.
Bij de editie van maart 2020 gooide corona roet in het eten, net als later bij zoveel evenementen. Na lang aarzelen werd de beurs last minute, op de vrijdagavond voorafgaand aan de week waarin ITB zou plaatsvinden, afgezegd. Voor het eerst in 54 jaar was er geen ITB.
David Ruetz, die iets meer dan 20 jaar de baas is van ITB Berlijn, kijkt met pijn in het hart terug. ‘Het was een zwaar besluit, maar het was een goed besluit. De instanties hadden het besluit alleen acht weken eerder moeten nemen, en niet last minute, zoals nu is gebeurd.’
De ITB geldt als de grootste toerismebeurs in de wereld, met in 2019 meer dan 10.000 exposanten uit ruim 180 landen, met 160.000 bezoekers, onder wie 113.500 vakbezoekers. De omzet voor de reissector tijdens de beurs had een waarde van een slordige 7 miljard euro.
Combinatie
De beurs wordt sinds 1966 gehouden in Messe Berlin. ‘De ITB brengt mensen samen en is een katalysator voor de handel in de reiswereld’, zegt Ruetz, die in de aanloop naar editie 2021 diverse scenario’s de revue liet passeren. Aanvankelijk ging hij ervan uit dat de beurs weer gewoon fysiek kon plaatsvinden, laten opteerde hij voor een hybride event, maar tenslotte is besloten de beurs geheel virtueel te laten plaatsvinden.
Ruetz omschrijft ITB 2021 als een combinatie van Netflix, Zoom en Linkedin. Er zijn diverse virtuele plekken ingericht waar deelnemers en bezoekers elkaar kunnen ontmoeten, er zijn studio’s voor live streams en niet te vergeten het virtuele congres, waar minimaal 25 topsprekers/CEO’s hun opwachting maken.
Onder hen Friedrich Joussen (CEO TUI Group), Ed Bastian (CEO Delta), Tim Clark (President Emirates), Glenn Fogel (CEO Booking Holdings Inc) en Ben Smith (CEO Air France/KLM).
ITB Berlin NOW vindt plaats van 9 tot en met 12 maart. Op maandag 8 maart is er een soft launch. Er zijn inmiddels 2.100 exposanten uit 120 landen. De meeste bezoekers zullen zich last minute aanmelden, zegt Ruetz. ‘Bij een normale ITB moet je vooraf je reis en verblijf regelen, dat hoeft nu niet.’
Zakelijk
Hoewel ITB Berlijn gebruik maakt van de nieuwste technieken, blijft de uitstraling wel zakelijk, zegt Ruetz. ‘Verwacht geen 3D-beeld met avatars waarbij je als het ware op de beurs rondloopt. Het is geen speelgoed, maar een zakelijke tool.’
Ruetz is optimistisch gestemd over het herstel van het toerisme, al betwijfelt hij of dat herstel al met Pasen plaatsvindt. Hij heeft zijn hoop gezet op de tweede helft van 2021. Ook ziet hij een comeback van de pakketreis. ‘Reizigers zoeken zekerheid en zoeken advies bij het reisbureau.’
Voor ITB 2022 streeft Ruetz weer naar een fysieke editie. ‘Wellicht deels in combinatie met online of aangevuld met een virtuele beurs van twee dagen.’
Gratis entreekaarten
ITB Berlin NOW is van 9 tot en met 12 maart. Meer informatie en kaartverkoop via www.itb.com/BrandEvents/ITBBERLINNOW/
Als partner van ITB mag TravMagazine 20 kaarten weggeven, ter waarde van 99 euro per stuk.
De tickets geven niet alleen toegang tot het beursterrein, maar ook voor het bijwonen van alle congresevenementen.
Kans maken op een gratis entreeticket? Bestel minimaal 1 x een 6-pack Voyago-bier en maak kans op de code die toegang geeft tot het event. Kijk op Voyago.nl/shop. Vermeld in het veld met ‘bestelnotities’: tickets ITB 2021.
Op maandag 8 maart is de soft launch van ITB Now. Exposanten en bezoekers hebben dus een dag voor de daadwerkelijke start van de beurs de gelegenheid om het ITB Now-platform te leren kennen en vertrouwd te raken met de functies ervan.
Wie inlogt, komt eerst in zijn eigen virtuele lounge. Van daaruit kunnen deelnemers op hun beurt alle functies activeren, zoals de exposantenlijst, het eigen netwerk en het bijwonen van het congres.
Het platform blijft online tot eind mei. (Foto Messe Berlin GmbH).