
Ryanair moet een omstreden advertentiecampagne met de slogan ‘Jab and Go’ intrekken, waarmee de luchtvaartmaatschappij reclame maakte voor een onbezorgde vakantie na een coronavaccinatie komende zomer.
De prijsvechter is voor de slogan, die kan worden vertaald als ‘inenten en gaan’, op de vingers getikt door de Britse reclamewaakhond. Volgens de Advertising Standards Authority (ASA) is de campagne smakeloos en kunnen consumenten misleid worden. De campagne zou mensen aanzetten tot onverantwoordelijk gedrag zodra ze zijn gevaccineerd, meldt The Guardian.
In de tv-reclame, die in december en januari op televisie werd vertoond, zijn groepen van 20- en 30-jarigen te zien die op vakantie zijn in Spanje en Griekenland. Ze zijn te zien bij het zwembad en in een restaurant zonder afstand te houden en zonder gezichtsmaskers op.
De reclame leverde 2.370 klachten op bij de ASA. Volgens sommige klagers was het misleidend om te suggereren dat de meeste mensen in het voorjaar en zomer gevaccineerd zouden zijn en dat een vaccinatie zou betekenen dat geen beperkingen meer in acht hoefden te nemen.
Ryanair stelde in een reactie dat het geen specifieke beweringen had gedaan over de vaccinaties en alleen maar optimistisch wilde zijn over de toekomst. De prijsvechter zegt dat de advertenties in hun context gezien moeten worden, maar heeft laten weten de ‘Jab and Go’-advertenties niet meer te gebruiken.
Volgens de reclamewaakhond staat de campagne van Ryanair op de derde plaats van reclames waarover de meeste klachten zijn binnengekomen. (Foto Shutterstock).