
Onder het motto ‘Giving back to travel’ is Talisman travel design een platform begonnen waarop reizigers een virtuele belevenis kunnen kopen. De opbrengst gaat naar bestemmingen en lokale agenten die vanwege de coronacrisis zonder inkomsten zitten.
Het idee ontstond eind vorig jaar, in de aanloop naar kerst. De achterliggende gedachte was dat vanwege de coronacrisis het wereldwijde toerisme compleet is ingestort en veel mensen op de bestemmingen die van toerisme leven, zonder inkomen zijn komen te zitten.
‘Op veel bestemmingen is een gigantische druk ontstaan op natuur, dier en mens’, zegt marketingdirecteur Evelien Collier. ‘We hoorden steeds vaker dat onze lokale agenten het zwaar hebben. Door het wegvallen van het toerisme worden natuurgebieden niet of minder beschermd, families raken zonder inkomsten en scholen gaan dicht. Er is geen gezamenlijk vangnet zoals wij dat kennen in Nederland. Mensen zijn veelal op zichzelf en op elkaar aangewezen.’
Via zijn platform Giving back to travel wil Talisman een steentje bijdragen om de nood te lenigen. Dat gebeurt op basis van wederkerigheid. Dat wil zeggen: deelnemers krijgen wel wat terug voor hun bijdrage. Consumenten en reizigers in spé kopen vanuit huis een virtuele beleving die vanaf de bestemming live wordt gepresenteerd. De opbrengst gaat naar de presentator/gids ter plaatse, die vaak al maanden geen of nauwelijks inkomsten heeft. Vaak is er een combinatie met een ander goed doel.
Een voorbeeld is de masterclass fotografie van fotograaf Pie Aerts, die reportages en documentaires over wildlife maakt. De fotograaf zet zich naast zijn werk al jaren in voor lokale gemeenschappen in Afrika die zich sterk maken voor behoud van natuurgebieden.
Collier geeft een voorbeeld: ‘Doordat er geen toeristen komen, is ook het inkomen voor de beheerders van de wildparken weggevallen. Dat geeft ruim baan aan stropers. Wij willen dat voorkomen. Toerisme zorgt normaal gesproken ter plaatse voor inkomen en dat valt nu opeens weg.’
Duiken
Een populaire incentive die veel wordt geboekt, is een virtuele duik op de Malediven, een bestemming die voor corona erg populair was.
Deze virtuele excursie wordt op afspraak vanaf de Malediven gegeven door een ervaren duiker en een marinebioloog. De opbrengst gaat geheel naar Blue Marine Foundation, een lokale organisatie die zich inzet voor bescherming van de onderwaterwereld.
De virtuele duik wordt veel geboekt door bedrijven die met hun medewerkers eens wat anders willen doen dan een virtuele escape room op de vrijdagmiddag. Er is ruimte voor maximaal 30 deelnemers. Wie het minder spannend wil maken, kan een virtuele theeproeverij, een koopworkshop vanuit India of wijnproeverij vanuit Zuid-Afrika boeken.
Talisman zelf verdient niets aan de verkoop van virtuele arrangementen. Wel is er de naamsbekendheid richting bestaande- en potentiële klanten, erkent Collier. Die klanten bevinden zich in het hogere segment. ‘We bedienen een nichemarkt en dat doen we ook via Giving back to travel. Een streefbedrag hebben we niet, elke boeking is meegenomen. We gaan er voorlopig nog even mee door, al hopen we natuurlijk dat we gauw weer echt op reis kunnen.’
Meer hier voor meer informatie.