
Onder het motto ‘Serious Riksja’ houdt verre reizenspecialist Riksja Travel een actie om lokale agenten door de coronacrisis te helpen. Vier medewerkers gaan donderdag 25 februari gedurende 24 uur geld inzamelen, terwijl ook alle andere medewerkers hun steentje bijdragen. Aanstaande donderdag (28 januari) is er een reisquiz.
‘Door alle maatregelen wereldwijd zie je dat de inkomsten uit toerisme bijna nihil zijn. Op dit moment is er ook nog heel weinig perspectief dat binnenkort de grenzen weer opengaan. We zien dat onze partners in het buitenland in de problemen raken’, zegt sales- en marketingmanager Jeroen van Vilsteren.
‘De crisis duurt voor alle partijen in het toerisme veel te lang en helaas kunnen onze partners vaak niet terugvallen op een overheid die steunt. Daarom hebben wij bedacht om intern acties op te zetten om geld op te halen. Daarnaast hebben wij aan al onze klanten gevraagd om ons te helpen.’
Hoe zit de actie eruit?
‘Onze collega’s hebben in groepjes acties bedacht. Zo hebben we aanstaande donderdag (28 januari) een reisquiz, een kookworkshop van een van onze partners uit Zuid-Afrika en een wijnproeverij in samenwerking met landgoed de Wilmersberg. Een collega heeft op 31 december al een dag lang oliebollen verkocht.’
Hoe selecteer je de lokale agenten die je gaat steunen? Heb je een verdeelsleutel?
‘We hebben alle partners gevraagd om concreet voorstellen in te dienen waar de behoefte ligt. Dit kan zijn ondersteuning in het salaris van gidsen tot voedselpakketten. Zodra we in kaart hebben hoeveel geld we hebben opgehaald, gaan we kijken hoe we het geld op een verantwoorde manier kunnen verdelen. Hierbij is ons uitgangspunt om te kijken naar de behoefte per bestemming. Op een Aziatische bestemming kunnen we met minder geld uiteraard een stuk meer impact hebben dan in een Zuid-Amerikaans land.’
Hoe hoog is de nood onder jullie agenten?
‘Veel agenten hebben een deel van het personeel laten gaan. De nood wordt steeds groter naar mate de crisis langer blijft aanhouden. Wij willen ons met onze acties richten op de mensen die door de crisis in de problemen zijn gekomen en hen een steuntje in de rug geven.’
Is dit indirect een beetje eigenbelang, zodat je op deze manier ook je netwerk in stand houdt voor later?
‘Dit is zeker niet het uitgangspunt waarom we met de acties zijn begonnen. Wij leven mee met de verhalen die we horen uit al onze bestemmingen. Ook als er geen wereldwijde pandemie is, hebben wij oog voor het welzijn van onze lokale partners en helpen wij waar we kunnen. Als wij een steentje kunnen bijdragen, doen we dat ook. Het gaat in de eerste plaats om helpen en dat we daardoor ons netwerk in stand houden is een goede bijvangst maar zeker niet het uitgangspunt.’
Enig idee hoeveel je gaat ophalen?
‘We hebben als doel, met alle acties die we doen, om 100.000 euro op te halen voor onze partners.’
Klik hier voor meer informatie over de actie. (Foto Riksja Travel).
Goed initiatief! Smaragd Reizen doet dit al vanaf april 2020 om haar werknemers in Indonesie door de Corona tijd heen te slepen. Elk weekend wordt er gekookt om de medewerkers in Indonesie, een land waar geen enkele financiële steun van de overheid is, van het broodnodige te voorzien.
Zie hier ook het krantenartikel.
https://www.rodi.nl/regio/enkhuizen/182661/-mijn-mensen-laat-ik-niet-in-de-steek-