
De ANVR pleit voor ‘voorraadcompensatie’ als onderdeel van sectorspecifieke steun vanuit de overheid. De ANVR gaat begin komende week de politiek benaderen, voordat op woensdag of donderdag de Tweede Kamer zich over de nieuwe steunmaatregelen buigt. Een van de doelen is herstel van ‘weeffouten’ in de TVL-regeling.
Dat zegt ANVR-voorman Frank Oostdam in een toelichting op de aanvullende steunmaatregelen die het kabinet donderdag voor het bedrijfsleven in Nederland bekendmaakte. Als onderdeel van die maatregelen is de voorraadcompensatie voor sommige sectoren verhoogd.
Zo werd in oktober vorig jaar al bekend dat de horeca wegens de gedwongen sluiting een koelkastvergoeding kreeg, een subsidie voor de onverkochte voorraad die in de vriezer lag. Ook kledingwinkels krijgen subsidie voor hun voorraad onverkocht seizoensgebonden mode-aanbod. Zelfs vuurwerkverkopers kregen eind vorig jaar na het vuurwerkverbod compensatie toegezegd voor een bedrag van 40 miljoen.
In dat rijtje hoort ook de reisbranche zeker thuis, zegt Oostdam. Concreet gaat het om ‘alle honderdduizenden annuleringen en repatriëringen’ van het afgelopen jaar, waarvoor wél werk is verricht, maar waarvan de reissom is terugbetaald aan reizigers.
Oostdam ziet compensatie van deze ongebruikte ‘reisvoorraden’ als onderdeel van sectorspecifieke steun van de overheid voor de reisbranche. ‘Compensatie was bij het kabinet eerst volstrekt onbespreekbaar, maar er wordt nu juist steeds meer gedaan voor andere sectoren.’
Oostdam herinnert eraan dat de reissector, in de allereerste Kamerbrief van maart vorig jaar, al werd genoemd als sector die in aanmerking zou komen voor compensatie vanwege de hoge annuleringskosten. ‘Dat hebben we nu opnieuw opgepakt. Het is nu actueel omdat de compensatie voor andere sectoren ook omhoog is gegaan. Ik snap dat de overheid niet onze totale kosten kan vergoeden, maar iets van een tegemoetkoming vind ik wel redelijk.’
Weeffouten
‘Er zijn daarnaast nog een paar dingen waar we tegenaan lopen’, zegt Oostdam, die spreekt over weeffouten in de TVL-regeling (tegemoetkoming vaste lasten). ‘Hierdoor kunnen groepen in onze achterban niet in aanmerking komen voor de TVL.’
Oostdam noemt enkele verbeterpunten/aanpassingen van de TVL, zoals het schrappen van het criterium van een eigen opgang voor ondernemers, het schrappen van de partnertoets bij de TOZO en de gelijkschakeling van reisbemiddelaar en reisorganisatie, zodat ook de reisagent ten volle van de TVL kan profiteren.
Oostdam verwacht dat het aangekondigde steunpakket een van de laatste of laatste pakket van het zittende kabinet is.
‘Ik denk niet dat er veel bereidheid is om in dit pakket veel grote aanvullingen te doen. In het kader van het managen van de verwachtingen zeg ik ook dat dit naar alle waarschijnlijkheid niet gaat gebeuren. De impliciete boodschap van het kabinet donderdag was: ‘Dames en heren ondernemers, dit is het’. En het is ook een prima pakket natuurlijk, maar we zullen het hiermee moeten doen tot er weer een nieuw kabinet is. Vandaar ook dat ik oproepen om weeffouten te herstellen. Dit is bestaand beleid, dat betekent dat je alleen maar bestaande regelingen hoeft te finetunen.’
Kamer
Volgende week woensdag of donderdag is het debat in de Tweede Kamer over het nieuwe steunpakket. ‘Als we nog iets willen doen, dan moet dat snel. We willen daarom een signaal richting politiek afgeven, dat gaan we maandag nader bepalen.’
Oostdam: ‘We zullen benadrukken dat het kabinet het voornemen heeft om bedrijven in het zicht van de haven door de crisis te helpen. Als reissector zijn wij nog niet door de crisis. Ik hoop dat de regelingen die lopen tot 1 juli voor een aantal sectoren die het betreft, inclusief de reissector, dan ook worden doorgezet gedurende het hele jaar.’
‘We hebben donderdag ‘gematigd positief’ op de nieuwe steunmaatregelen gereageerd, maar het is niet genoeg. Het is pas genoeg als de wereld weer opengaat en we weer kunnen gaan boeken. Ook het andere traject, reisadviezen en een exit-strategie, is een traject dat we de komende maanden met elkaar moeten doorlopen.’ (Foto Nils van Houts/TravMagazine).