
Booking.com en de Expedia-groep hebben de informatie voor consumenten over hun aanbod op hun websites verduidelijkt.
Hiermee voldoen zij aan de uitgangspunten van het consumentenrecht, meldt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vrijdag.
Dit is het resultaat van een aanpak van de ACM samen met de andere Europese consumenten-toezichthouders en de Europese Commissie.
Met Booking.com waren hierover eerder al afspraken gemaakt. Deze gelden nu ook voor de Expedia-groep. Andere platformen die reizen en accommodaties aanbieden, worden hier de komende tijd ook op aangesproken.
Juiste en duidelijke informatie stelt consumenten beter in staat het aanbod te vergelijken’, zegt
Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid van de ACM.
‘Het draagt ook bij aan een gelijker speelveld tussen platformen in de digitale economie. Dankzij de samenwerking tussen de Europese toezichthouders hebben we dit resultaat kunnen bereiken.’
Booking.com en de Expedia-groep zijn voortaan duidelijk over:
- hoe zoekresultaten tot stand komen;
- dat zoekresultaten hoger op de lijst staan omdat daarvoor is betaald;
- de totaalprijs van accommodaties inclusief onvermijdbare kosten;
- de beschikbaarheid van kamers op bepaalde data; geen suggestie van onterechte schaarste;
- aanbiedingen, deze moeten ook echte aanbiedingen zijn;
- de prijs; zo mag bijvoorbeeld een prijs niet als korting worden gepresenteerd als dit niet zo is
- het onderscheid tussen professionele en particuliere aanbieders.
Deze aanpassingen zijn inmiddels doorgevoerd op de websites van Booking.com en de Expedia-groep.
De afspraken met Booking.com zijn eind 2019 al gemaakt en zijn daarna doorgevoerd. De afspraken met de Expedia-groep zijn in 2020 gemaakt en doorgevoerd. Om ervoor te zorgen dat de hele bedrijfstak aan deze regels voldoet, maken de internationale consumenten-toezichthouders de komende tijd met andere online aanbieders van reizen en hotel -accommodaties vergelijkbare afspraken. (Foto Shutterstock)