
Als nieuwe CEO van D-rt Groep moet Jan Henne De Dijn het bedrijf heelhuids door de coronacrisis loodsen. ‘We moeten door het slechte weer heen, dat is hard werken. Volgend jaar wordt geen goed jaar. Het wordt een jaar op een duidelijk lager niveau. Dat moet je dan ook kunnen. Daarop bereiden we ons voor.’
Dat zegt Henne De Dijn in de nieuwe online uitgave van TravMagazine #25, in zijn eerste interview als CEO van D-rt Groep. Hij vertelt over zijn omnichannel aanpak, extreme klantgerichtheid en de focus op het sterke merk D-reizen, waardoor VakantieXperts ‘mogelijk een geheel nieuwe positionering zou kunnen krijgen’. ‘Als sterk merk met een breed aanbod kan D-reizen een voorbeeld voor de rest van Europa worden.’
Jan Henne De Dijn kwam in oktober 2014 in dienst bij D-rt Groep als Chief Restructuring Officer, kort na de samenvoeging van de labels D-reizen, VakantieXperts en de voormalige reisbureaus van Thomas Cook. In de jaren daarna werden tientallen reisbureaus samengevoegd of gesloten en werd fors op kosten bespaard.
In april dit jaar werd Henne De Dijn onverwacht tot CEO van D-rt Groep benoemd, als opvolger van Don Kaspers.
‘D-reizen is een ijzersterk merk dat in het Nederlandse hart zit en dat een positie in de markt heeft die interessant en uitdagend is’, zegt Henne De Dijn. Hij erkent dat binnen D-rt Groep (D-reizen en VakantieXperts) inderdaad wordt gekeken naar de optie van één merk. ‘Maar daarover zijn nog geen besluiten gevallen.’
Er is in de afgelopen weken al veel gebeurd binnen de organisatie. Zo heeft een outsourcing van automatisering en websitebouw plaatsgevonden naar BEBR in Groningen. ‘Verder kijken we goed naar de economische situatie van individuele winkels en gaan we ons netwerk verkleinen.’
Moet elke winkel zijn eigen broek kunnen ophouden?
‘Je moet een positief resultaat hebben. Of je dan je eigen broek moet kunnen ophouden, is een andere vraag. Je moet een ontwikkeling kunnen tonen dat het stabiel is. Dat is niet makkelijk in retail. Het gaat ook volgend jaar niet makkelijk worden. Maar we zijn best wel optimistisch.’
Hoeveel winkels moeten er dicht?
‘Dat weet ik niet precies. Van de huidige ruim 400 winkels gaan we in de richting van ruim 300 eigen winkels, naast de 40 winkels van franchisers. Het tijdspad ligt ergens tussen nu en twee jaar.’
Bij D-rt Groep werken 1.145 fulltimers (fte). Hoe staat het daarmee?
‘We hebben bij elkaar 1.500 mensen in de groep, onder wie veelal vrouwen, vaak parttime, ook een kwetsbare groep in de arbeidsmarkt. Ik heb nog nooit in een bedrijf gewerkt met zoveel enthousiaste medewerkers, die zo van hun werk houden. Het is natuurlijk een mooi product, met een direct contact met de klant, maar de gedrevenheid en het enthousiasme van de medewerkers is exceptioneel.’
Hoeveel van die 1.500 heb je volgend jaar nog in dienst?
‘Dat durf ik niet te zeggen, maar we denken niet dat we nog eens een ontslaggolf hebben, dat is niet het plan. We focussen op sterke winkels, op grotere winkels, met een grotere bezetting, waardoor we meer kunnen doen. We hebben uitstroom, we gaan zeker verkleinen, maar niet op grote schaal. We gaan nu meer optimaliseren. Dat is best wel goed nieuws toch?’
Lees het complete interview met Henne De Dijn in de online uitgave van TravMagazine #25. (Foto D-rt Groep)