
Klanten van Air France-KLM en Transavia die vanwege de coronacrisis een voucher hebben gekregen bij een geannuleerde vlucht, kunnen vanaf nu hun geld terugvragen. Beide airlines maakten donderdag bekend dat zij hun voucherbeleid met terugwerkende kracht gaan aanpassen.
Bij KLM kregen alleen passagiers van wie de vlucht na 14 mei werd geannuleerd nadrukkelijk de keus tussen een voucher of geld terug. Voorheen kregen reizigers een voucher voor de ticketwaarde dat een jaar geldig bleef.
Er is nu besloten om passagiers met terugwerkende kracht voor alle geschrapte vluchten nadrukkelijker de optie van een refund aan te bieden.
Bij Air France-KLM kunnen klanten kiezen tussen het boeken van een nieuwe vlucht, een voucher of een cash terugbetaling, ongeacht de annuleringsdatum van hun vlucht. Klanten die al een voucher hebben ontvangen, kunnen alsnog kiezen voor een cash uitbetaling van hun ticket, laat KLM weten.
Zoals gezegd past ook Transavia haar voucherbeleid aan. Voor vluchten die Transavia na 15 maart noodgedwongen moest annuleren, krijgen passagiers alsnog de mogelijkheid van een refund van hun tickets. Dit was al mogelijk voor vluchten die na 4 juni werden geannuleerd.
Doordat quarantainemaatregelen steeds meer worden opgeheven en er weer steeds meer wordt gevlogen, komt er ook weer geld bij de airlines binnen om vouchers te vergoeden. Dat konden de maatschappijen zich voorheen niet veroorloven, omdat er vanwege de wereldwijde reisstop geen cent binnenkwam. KLM had gecijferd dat het in één keer uitbetalen van geannuleerde tickets de airline 3 miljard euro zou kosten.
Dankzij het vouchersysteem konden de airlines hun cashflow op peil houden. KLM lanceerde half mei zelfs een regeling waarbij de waarde van de voucher met 15 procent werd verhoogd, om zo de acceptatie van vouchers door de klant aantrekkelijker te maken. Als de vouchers na een jaar niet gebruikt zouden zijn en moesten worden uitbetaald, dan zou de 15 procent extra waarde weer vervallen.
De Europese Commissie stak een stokje voor het vouchersysteem, aangezien klanten recht hebben op teruggave van de ticketprijs.
Het weer toenemen van het aantal vluchten en de druk uit Brussel hebben KLM en Transavia doen besluiten hun vouchersysteem aan te passen.
Door drukte kan het langer duren dan normaal om transacties te verwerken, zeggen beide airlines, die hun klanten bedanken voor hun begrip en geduld in ‘deze uitzonderlijke omstandigheden’.
Transavia meldt dat in juli en augustus een groot deel van het vluchtschema weer wordt uitgevoerd en dat dan een fors aantal bestemmingen wordt gevlogen. Volgende week wordt bekend welke bestemmingen en vluchten dat zijn.