
De nieuwe omboekactie van Corendon voor bestaande boekingen is bedoeld om klanten in de huidige tijd duidelijkheid en rust te geven. Dat zegt Corendon-topman Steven van der Heijden desgevraagd na zijn aankondiging, maandagavond in het programma Op1, dat klanten die voor de komende tijd een reis hebben geboekt deze kosteloos kunnen omboeken. Dat kan maximaal naar een reisdatum tot oktober 2021.
De actie is volgens Van der Heijden niet bedoeld als concurrentiemiddel.
‘Als je één ding niet wilt, dan is het om onder de huidige omstandigheden mensen tegen hun wil op vakantie te laten gaan. Hoewel we weten dat we daardoor misschien wel tienduizenden extra boekingen gaan verliezen, die dan opgeschoven worden van dit jaar naar volgend jaar, hebben we er uiteindelijk toch voor gekozen dit te doen.’
‘In de eerste plaats om duidelijkheid te hebben. Mensen kunnen nu een keuze maken: wil ik wel of niet op vakantie? Als mensen dat doen, dan weten ook wij waar we aan toe zijn en voor hoeveel mensen we de zomervakanties moeten gaan inrichten en welke bestemmingen we kunnen gaan aanbieden. Voor andere klanten is er rust, dan kunnen ze nu besluiten de vakantie een jaar op te schuiven. We merken aan de reacties die we vandaag van klanten krijgen, dat dat erg op prijs gesteld wordt.’
Is er nu sprake van massaal uitstelgedrag?
‘Dat weten we nog niet. We hebben een mail naar een aantal honderdduizenden klanten gestuurd en pas over een aantal dagen weten we hoeveel mensen uiteindelijk van die mogelijkheid gebruik gaan maken.’
Was het dan geen idee om zoiets met stille trom te doen, op het moment dat klanten erom vragen?
‘Dat vinden we onder de huidige omstandigheden een beetje flauw. Het is zo’n issue en er zijn zoveel mensen die daar een onprettig gevoel bij hebben. Dat moet je niet heimelijk doen.’
Zet je met deze stap juist nu niet de kleinere touroperators op achterstand, die minder inkoopkracht hebben en zich zo’n actie niet kunnen veroorloven?
‘Als je een airline hebt, dan draag je ook het risico van de airline en de kosten ervan, hoewel de actie ook voor reizen met andere airlines geldt. Of je groot of klein bent, heeft alle twee zijn voor- en nadelen. Bij onze maatregel speelt geen rol dat anderen daar minder goed of juist beter toe in staat zijn. Wij kijken naar onze eigen passagiers en naar onze eigen operatie. We vinden dit een verantwoorde maatregel. Ik heb er overigens ook alle begrip voor dat andere reisorganisaties daar anders in handelen. Wij hebben hiertoe besloten omdat we onze klanten duidelijkheid willen geven en omdat we ook vooral zelf willen weten waar we aan toe zijn. Het is niet zo dat we dat ook van anderen verwachten, dat moet iedereen zelf weten.’
Heeft Corendon als grote speler een betere deal met bijvoorbeeld Transavia om dit te kunnen doen?
‘Nee, we gaan daar pas met partijen als Transavia over praten op het moment dat duidelijk is wat het effect van deze maatregel is. Naast mensen die besluiten hun vakantie uit te stellen, zijn er juist weer veel mensen die nu boeken omdat het weer kan. Het kan zijn dat je dan andere mensen op die vluchten hebt dan je oorspronkelijk had gepland, maar wel evenveel.’
Volgens ANVR-voorman Frank Oostdam hoeven touroperators volgens de ANVR reisvoorwaarden niet gratis te annuleren of te wijzigen als de reis gewoon uitgevoerd kan worden, maar mogen zij daarvan afwijken als dat in het voordeel van de klant is. ‘En concurreren mag. Ook TUI en Sunweb hebben hun acties. Iedereen doet het op z’n eigen manier. Bovendien legt Corendon nu een verband met de angst van sommige klanten om nu te vliegen.’
