
Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) heeft donderdag voor verwarring over de vouchers gezorgd. Klanten haalden na haar uitspraken vliegvoucher en SGR-voucher door elkaar. Medewerkers van TUI werden zelfs fysiek bedreigd door klanten die geld terug eisten.
In haar communicatie over de luchtvaartvouchers, na de aanbevelingen van de Europese Commissie die stelde dat klanten ook een refund moeten kunnen krijgen, sprak de minister in het algemeen over vouchers.
Zij doelde daarmee op de door luchtvaartmaatschappijen uitgegeven vouchers en niet op de gedekte SGR-vouchers voor pakketreizen. ‘Klanten zien dat verschil niet en dat is hen natuurlijk niet aan te rekenen, maar het zorgt wel voor verwarring’, zegt Arjan Kers, General Manager van TUI Nederland in een reactie.
‘De tegenstrijdige uitspraken van Nederlandse en Europese autoriteiten over de vorm waarin reizigers de betaalde reissom voor hun geannuleerde vakantie kunnen terugkrijgen, creëren verwarring en zetten de reissector zwaar onder druk. Vanzelfsprekend willen we klanten de mogelijkheid geven om de betaalde reissom terug te vragen in plaats van een voucher voor dat bedrag. Het punt is dat we op dit moment die vele bedragen wel willen, maar niet kunnen betalen. Door de uitspraken die vandaag gedaan zijn, zijn consumenten in de veronderstelling gebracht dat er mogelijkheden zijn om onmiddellijk hun geld terug te krijgen.’
Onacceptabel
Kers: ‘We hebben sinds vanmiddag zelfs te maken met verbale en fysieke bedreigingen van onze medewerkers door klanten die geld eisen op basis van de uitspraken van vandaag. Het is onacceptabel dat onze medewerkers hierdoor in gevaar komen. De uitspraken zetten een te grote druk op de hele reissector.’
‘De vouchers die voor pakketreizen worden uitgegeven, voldoen grotendeels aan de aanbevelingen van de Europese Commissie. De vouchers voor pakketreizen zijn immers gedekt door SGR en klanten behouden hun recht op uitbetaling, maar uitgesteld. Daarnaast zijn ze in overeenstemming met de uitgangspunten zoals overeengekomen tussen de ANVR, de SGR en het ministerie van Economische Zaken’, zegt TUI.
Begrip
‘Samen met de ANVR bekijken we welke andere voorwaarden desgewenst aangescherpt moeten worden. De verplichting tot terugbetaling in contanten is echter een voorwaarde waar bedrijven in de reisbranche momenteel niet aan kúnnen voldoen. We hebben uiteraard alle begrip voor consumenten die hun geld terug willen in plaats van een voucher, maar hopen tegelijk dat zij begrip hebben voor de extreem moeilijke financiële omstandigheden waarin de reisbranche zich op dit moment bevindt.’
Kers: ‘TUI is steeds een gezond bedrijf geweest, maar we zijn onevenredig hard getroffen in deze coronacrisis. Ik heb alle begrip voor de vraag van de consument, maar ik vraag ook om hun begrip voor het feit dat we geen andere keuze hebben dan het uitgeven van vouchers in deze uitzonderlijke situatie. De reissector heeft behoefte aan duidelijke en consistente uitspraken van de politiek om de vouchers officieel te erkennen en om zo de overlevingskansen van de sector te vergroten.’
Onze vertrekdatum was 24 mei met maatschappij tui alles is correct verlopen we hebben een voucher gekregen en die is geldig tot 31/10/2021 dus is meer dan 1 jaar geldig hopelijk geen andere crisis meer volgend jaar
Wij gingen 5 juni voorgaan naar alpen de ROC tot 13 juni alles is geregeld we weten niets in Nederlands tui vanrykeghem gy
Ik heb een vliegtuigticket die ik moet terugkrijgen in voucher voor ll maart geweest en nu een voucher vlucht en hotel in juni die nu ook geannuleerd is maar ik jeb ook nog niets gehoord of gekregen ik twijfel
Ik ben tevreden met mijn gekregen voucher van mijn vliegtickets ,en hoop dat ook andere reizigers dit zijn,en aanvaarden
.Ik zou het heel spijtig vinden moest Tui echt overkop gaan ,want ben altijd al heel tevreden geweest over de maatschappij
Klm betaalt alleen terug voor vluchten geannuleerd na 14 mei.dus het grootste deel zit met die voucher opgescheept.dus maatregel van niks.
Woensdag 13 Mei gehoord dat Tui niet vliegt tot 18 juni…..donderdag 14 Mei zat de voucher all in mij e-mail…
Uiterste boekdatum : 14/05/21
Uiterste vertrekdatum : 14/11/21
Alles netjes in orde dus…
Voucher binnen 8 weken en als iedereen geduld heeft komt alles voor elkaar trouwens je gezondheid belangrijker
We boeken zodra het weer kan
Beste TUI , wij zitten ook in financiële problemen en willen ook ons geld terug, Het is wel begrijpelijk maar het is moeilijk in te schatten hoe lang het zal duren de corona crisis,, We zouden ook naar Griekenland gaan maar helaas..
Als een voucher 1 jaar geldig is, voor een vliegticket, wanneer gaat deze dan in want heb nog niets vernomen van jullie.
Mijn afreisdatum was 17maart 2020.
Dit wordt dan geen jaar geldig.
Kunnen jullie zeggen hoelang je moet wachten op een voucher? 8 weken geleden betaald. Maar hoor gewoon helemaal niks.