
Blijf communiceren, pas je boodschap wel aan en doe het vooral niet te commercieel. Het doel moet zijn het contact met je klant te onderhouden en zichtbaar te blijven.
Dat is kort samengevat het advies van enkele gerenommeerde marketing- en PR-bureaus die desgevraagd in de nieuwe online editie van TravMagazine antwoord geven op de vraag hoe je als reisbedrijf moet communiceren in tijden van een coronacrisis. Moet je eigenlijk wel communiceren? En wat?
Iedereen is het erover eens dat blijven communiceren en blijven verbinden belangrijk is, al zal dat tijdelijk op een andere manier gaan.
Enkele adviezen:
‘Het is misschien een inkoppertje, maar blijven communiceren is belangrijk. Veel bedrijven in de reiswereld blijven stil omdat ze denken dat het nu toch geen zin heeft en dat is jammer.’
‘Je relaties blijven bestaan, dus zorg ervoor dat je contact houdt en inspiratie biedt voor als het straks weer beter gaat.’
‘Als je nu niet consistent communiceert met je doelgroep, dan sta je straks met één-nul achter.’
Speel in op het ‘reisverlangen’ dat nu des te groter is. Blijf positief.’
‘Gebruik deze tijd om de band met je klanten te verstevigen. Nu zaaien is later oogsten.’
In de nieuwe online uitgave van TravMagazine #19 is een bloemlezing te vinden met (voor deze ene keer gratis) communicatie-adviezen.

Ik ben benieuwd naar een uitleg van “dus zorg ervoor dat je contact houdt”. Geen enkel PR bureau heeft contact met ons opgenomen. Een gemiste kans. Wij weten vaak het beste wat onze lezers bezighoudt. Die kennis hadden wij met ze kunnen delen en daar hadden hun opdrachtgevers voordeel van kunnen hebben. Ik heb geen verschil gezien in de persberichten met die van voor de crisis. Behalve de inhoud, die vaak, van bovenaf is gedicteerd door de bestemming zelf.
Het bleef in de 1e 2 weken na het reisverbod ook akelig stil. Er werd dus zelfs NIET gecommuniceerd (met uitzondering van 1 PR bureau die direct creatief werd). Iets waar ik op LinkedIn nog vragen over stelde en wat me niet in dank werd afgenomen. Als ik dan nu lees ” blijven communiceren is belangrijk” dan denk ik, “hoe heb je dan gedaan dan?”.
Ik had wel iets meer diepgang verwacht ook van Theo als ik zo eerlijk mag zijn. Nu is dit artikel voor mij een advertorial waarin alle PR bureaus nog even vertellen voor welke klanten ze (nog) werken.