
TUI Group heeft een tien-puntenplan gelanceerd met standaard maatregelen en normen voor de heropening van de hotels. De maatregelen gelden voor de eigen hotels, maar ook voor partnerhotels.
De maatregelen moeten gasten de garantie bieden dat de hoogste hygiënenormen met betrekking tot het coronavirus worden gehanteerd, zegt TUI Group in een verklaring.
Naast de organisatie, capaciteitsplanning en hygiënemaatregelen omvat het plan ook een intensieve opleiding van lokaal personeel. De nieuwe normen gelden niet alleen voor de eigen hotelmerken, zoals TUI Blue, Robinson en TUI Magic Life, maar worden ook beschikbaar gesteld aan de joint venture hotels en andere hotelpartners.
Het tien-puntenplan maakt deel uit van een uitgebreider pakket maatregelen dat alle onderdelen van het bedrijf omvat, van de reisbureaus, vluchten en transfers tot hotelverblijf, lokale excursies en cruises.
‘Uit klantonderzoeken blijkt duidelijk dat veiligheid en hygiëne voor vakantiegangers van het allergrootste belang zijn na de lockdown’, zegt Sebastian Ebel, lid van de groepsdirectie.
‘Met ons groepsbrede, geïntegreerde gezondheids- en veiligheidsmanagement kunnen we ervoor zorgen dat onze hotels voldoen aan de hoge verwachtingen van onze gasten en de best mogelijke bescherming bieden tegen infecties.’
Hotelorganisatie
1.Online inchecken: vakantiegangers kunnen bij veel hotels contactloos inchecken door online in te checken via de website van het hotel of via hun smartphone.
2.Afstandsregel: in openbare ruimtes zoals in de restaurants, gangen of sportscholen moeten alle werknemers een afstand van 1,5 tot 2 meter tussen hen en de gasten in acht nemen. Zo worden tafels in restaurants pas schoongemaakt als gasten deze hebben verlaten.
3.Personeelsplanning: medewerkers zullen samenwerken in vaste teams om mogelijke infectieketens te kunnen vaststellen.
Capaciteitsaanpassing
4.Restaurant: om het aantal gasten in restaurants te beperken, wordt de capaciteit aanzienlijk verminderd. Tafels worden opgesteld op een afstand van minimaal 1,5 meter van elkaar.
5.Verlenging van de openingstijden: om voldoende ruimte te bieden aan alle gasten, worden de openingstijden van restaurants en andere hotelfaciliteiten verruimd.
6.Entertainment en activiteiten: alleen evenementen, sport en entertainment met een klein aantal deelnemers en zonder nauw contact worden voortgezet. Er kan bijvoorbeeld golf of tennis plaatsvinden, maar voetbaltoernooien niet. Het spa-aanbod wordt aangepast en de kinderopvang wordt georganiseerd volgens nieuwe normen in overeenstemming met de vereisten van de bestemmingen en het land van herkomst van de gasten.
Desinfectie
7.Uitbreiding dispensers desinfectiemiddelen: het aantal dispensers wordt aanzienlijk vergroot zodat gasten en medewerkers hun handen kunnen ontsmetten bij alle belangrijke contactpunten, zoals alle locaties waar eten en drinken wordt aangeboden, sportfaciliteiten en in de lobby.
8.Kamerschoonmaak: er wordt een nieuwe en uitgebreide manier van schoonmaken ingevoerd. Alle kamers worden grondig schoongemaakt voordat de gasten arriveren en bij elke gastwissel wordt dezelfde intensieve schoonmaakprotocol gevolgd. De meest gebruikte ruimtes, zoals badkamers, en de meest gebruikte apparaten zoals tv-afstandsbedieningen krijgen bijzondere aandacht.
9.Beperking van selfservice: selfservice, zoals buffetten, wordt tot een minimum beperkt. Waar mogelijk wordt eten en drinken geserveerd door personeel dat beschermende maskers draagt.
Trainingsprogramma
10.Training door onafhankelijke auditors: TUI leidt alle medewerkers op in haar eigen hotels. Deze week komen de eerste trainingsdocumenten beschikbaar.
Deze maatregelen komen bovenop de wettelijke voorschriften van de diverse bestemmingen. Om een even hoog niveau van veiligheid te garanderen in partnerhotels die niet door TUI worden geëxploiteerd, heeft TUI Group ook een uitgebreid opleidings- en inspectieprogramma gelanceerd.
Dit gebeurt in samenwerking met het toonaangevende hygiëne- en veiligheidsadviesbureau Cristal International Standards. Dit omvat trainingsmateriaal, webinars, checklists en klantinformatie en wordt binnenkort beschikbaar gesteld aan de joint venture-partners en hotelexploitanten.
‘Met deze reeks maatregelen creëren we het raamwerk dat nodig is om ervoor te zorgen dat we onze gasten een plezierige en veilige vakantie-ervaring kunnen bieden zodra de reisbeperkingen worden opgeheven’, zegt Sebastian Ebel, die benadrukt dat TUI in nauwe samenwerking met toeristische bestemmingen over de hele wereld hard zal blijven werken aan de geleidelijke openstelling van het wereldwijde toerisme.
Tot de eigen hotels van TUI behoren meer dan 400 resorts. Hotelpartner RIU heeft zelf als een omvangrijk veiligheids- en hygiëneprotocol aangekondigd.
Foto: sportlessen met minder deelnemers. (Foto TUI)
