
‘Juni wordt nog een lastige maand. Maar optimistisch als we zijn, gaan juli en augustus hopelijk een zo normaal mogelijke zomer worden. Maar we gaan het zien.’
Dat stelde ANVR-voorman Frank Oostdam maandagavond bij het consumentenprogramma Radar, waar hij opnieuw uitleg gaf en vragen beantwoordde over de SGR-voucher.
Met zijn opmerking reageerde Oostdam op de vaststelling van presentatrice Antoinette Hetsenberg dat Ursula von der Leyen, de voorzitter van de Europese Commissie, afgelopen weekend had gezegd dat mensen maar beter geen zomervakantie kunnen boeken. ‘Daar was ik niet zo blij mee’, stelde Oostdam, die verwacht dat bestemmingen straks land voor land weer zullen opengaan.
Een van de vragen die aan de orde kwam, betrof de verplichte betaling van de restant reissom. Zo heeft Corendon de geboekte reizen tot 1 juni opgeschort, terwijl het advies van de ANVR tot eind april gaat. ‘Als je kosteloos annuleren toestaat, heeft de klant recht op een voucher en hoeft geen restant te worden betaald’, aldus Oostdam, die stelde dat afhankelijk van de actuele situatie bestemmingen land voor land weer zullen opengaan en dat daardoor ook het beleid van touroperators kan verschillen. ‘Het is de reisorganisatie in kwestie die het beleid bepaalt.’
De Consumentenbond pleit voor flexibele regels rond de voucher, zodat klanten vertrouwen hebben en later weer durven te boeken.
Oostdam legde nogmaals de achterliggende gedachte van de voucher uit, die ANVR en SGR hebben gelanceerd. ‘De branche wordt momenteel geconfronteerd met tienduizenden annuleringen. Aan de andere kant wordt er nauwelijks meer geboekt en zijn er dus geen inkomsten. We moeten dus alle moeite doen om enig geld in de bedrijven te houden, de mensen te betalen en te kunnen overleven. We hebben daarom besloten de voucher te introduceren. Daarbij is de SGR-voucher de enige met dekking van het garantiefonds.’
Op de vraag waarom een voucher op naam staat en niet overdraagbaar is, stelde Oostdam dat zoiets administratief een enorme chaos zou opleveren. Wel is het zo dat de voucher bestaat uit consumentengeld en dat de klant bij het boeken van een eventueel goedkopere nieuwe reis dus recht blijft houden op het restantbedrag.
De Consumentenbondbond vindt de voucherregeling van de luchtvaart heel erg mager, betoogde Joyce Donat van de Consumentenbond. Bij luchtvaartmaatschappijen die vouchers uitgeven, kunnen klanten pas na 12 maanden hun geld terugvragen. Bovendien is de luchtvaartvoucher, anders dan de SGR-voucher, niet gedekt, stelde Donat. ‘We hadden gehoopt dat de luchtvaartmaatschappijen daarin de reisbranche zouden volgen en een termijn van zes maanden zouden stellen.’
De stelregel is dat reisorganisaties maximaal een jaar de tijd hebben om de voucherwaarde terug te betalen. Na minimaal zes maanden kunnen klanten aankloppen als zij geld terug willen, maar het advies is in principe twaalf maanden. Reisorganisaties moeten daar later zelf actie in ondernemen. (Foto screenshot uitzending Radar).
Bekijk hier het fragment.