
‘Ik hoop dat het realisme zegeviert.’ Dat stelde ANVR-voorman Frank Oostdam woensdagavond in een extra lange uitzending van het tv-programma Jinek na een discussie over de corona-voucher.
Punt van discussie was de vraag of reisbedrijven de klant bij annulering van de reis de corona-voucher mogen geven in plaats van de vooruitbetaalde reissom terug te betalen. ‘Er komen momenteel geen boekingen meer binnen, maar de rekeningen moeten wel betaald worden’, stelde Oostdam, die ‘in alle eerlijkheid’ bekende dat reisbedrijven in de huidige situatie het geld niet zomaar even kunnen ophoesten. ‘Als iedereen op hetzelfde moment zijn geld zou terugvragen, krijg je een soort bankrun.’
Via een advertentie in de Telegraaf van woensdag gaven ANVR en SGR, die de voucher binnen 36 uur hebben ontwikkeld, tekst en uitleg over de werking ervan.
Met de voucher, een soort tegoedbon, kunnen klanten binnen een jaar bij dezelfde reisorganisatie een nieuwe reis boeken. SGR staat garant voor de voucher, ook als er wat met het bedrijf gebeurt.
‘Het is niet de beste oplossing’, erkende Oostdam, ‘maar we hebben overwegend positieve reacties van klanten.’
Antoinette Hertsenberg, de presentatrice van het programma Radar dat maandagavond nog uiterst kritisch was over de corona-voucher, toonde zich woensdagavond aan tafel bij Jinek milder. Hoewel zij er wel op bleef hameren dat klanten formeel het recht hebben op teruggave. ‘Ik heb er begrip voor in deze situatie, maar misschien hadden bij het initiatief meerdere organisaties betrokken moeten worden die dat nu niet waren, zoals de politiek’, stelde zij. ‘De klant kan inderdaad formeel binnen twee weken zijn geld terug vragen, maar dat schiet niet op als een bedrijf daardoor failliet gaat.’
Volgens Oostdam is een soortgelijk voucher in België, Frankrijk en Italië al wettelijk ingebed en is de ANVR in vergevorderd overleg met Economische Zaken om dat ook in Nederland voor elkaar te krijgen.’
Op de vraag wat de klant moet met de voucher als de reis later dit jaar opeens duurder is, antwoordde Oostdam niet opeens veel hogere prijzen te verwachten. ‘Er is veel concurrentie op prijs, dus dat zal niet gauw gebeuren.’
En over de voucher: ‘Wij willen hier als sector ook vanaf en straks weer gewoon zaken gaan doen. Maar eerst hopen we dat het realisme bij de politiek zegeviert.’