
Vakantiegangers die tot eind maart zouden vertrekken, hebben geen probleem met het omboeken van hun reis en accepteren ook redelijk moeiteloos de corona-voucher regeling. Het lijkt er op dat klanten die tussen april en juni moeten vertrekken, minder begrip hebben en wachten met het voldoen van de reissom.
Dat zegt Erik van der Waard, voorzitter van Dutch Travel Alliance (DTA) en eigenaar van de Internoord Travel Group uit Leeuwarden.
‘Ik vind die regeling zelf ook niet slecht, ware het niet dat ik de voorwaarden van acceptatie niet exact voor ogen heb gehad op dit moment. Als het bij alle betrokken partijen de cashflow op orde houdt en het niet een eenzijdige verkapte rekening courant voorziening gaat worden, en de klant is content, is het een perfect idee. Wat mij op dit moment tevens zorgen geeft, is dat klanten die tussen april en juni moeten vertrekken helemaal niet zo blij worden van een voucher ‘garantie’ en mede daarom wachten met het voldoen van de reissom. Ik sprak net een klant die zei: ‘Mijn betaling aan jou is gewaarborgd als jij mij de garantie van restitutie waarborgt wanneer jij bepaalt dat ik niet kan reizen. Dus bel me maar voor de betaling als ik gegarandeerd weer op reis kan.’
Van der Waard had zijn reisbureau maandag gesloten om de grote hoeveelheid omboekingen te verwerken. Op dinsdag had hij de deuren weer geopend om klanten van dienst te zijn. ‘Veel van onze mensen zitten nu op gepaste afstand van elkaar op het callcenter. De bezetting op kantoor blijft zo beperkt mogelijk. Verder komt er momenteel geen kip binnen. Dat komt volgens mij ook doordat veel mensen thuis zijn met de kinderen omdat de scholen gesloten zijn. Ook een probleem bij onze mensen overigens, oppas.’
Voor de langere termijn verwacht Van der Waard dat mensen wel van plan zijn vakanties te boeken als een en ander stabiel is. ‘Ze gaan ervan uit dat het dan wel weer voorbij is. En dat hoop ik uiteraard ook, maar er wijst nog niet veel beweging in die richting helaas.’