
Consumenten hebben bij annulering van een pakketreis in principe recht om hun geld terug te krijgen. ‘Het is aan de consument zelf om te kijken of een voucher voor hem een goed alternatief is’, zegt een woordvoerster van de ACM in de Telegraaf, daarmee verwijzend naar het corona-voucher van ANVR en SGR. ANVR-voorman Frank Oostdam is het daar niet mee eens.
‘Ik heb kennis genomen van deze mening en we zijn het er niet mee eens’, zegt Oostdam desgevraagd.
ANVR en SGR lanceerden afgelopen zaterdag het corona-voucher. Reisbedrijven kunnen deze uitgeven bij het omboeken of annuleren van een reis. De klant kan deze binnen een jaar inwisselen bij hetzelfde bedrijf om een nieuwe reis te boeken. Het eventuele prijsverschil van de nieuwe reis zijn voor rekening van de klant.
Het voordeel van de voucher is dat de cash in het bedrijf blijft. Tegelijk biedt deze zekerheid aan de klant. Mocht een bedrijf omvallen, dan is de voucher gedekt door SGR.
Reisbedrijven maken momenteel veel gebruik van de voucher.
Juristen zeggen in de Telegraaf dat de klant de voucher niet hoeft te accepteren. ‘Zowel de reiziger als de reisorganisator kan de overeenkomst voor vertrek beëindigen als door overmacht de reis niet volgens de verwachtingen van de reiziger kan worden uitgevoerd. De reisorganisator moet dan de betaalde kosten volledig terugbetalen’, zegt hoogleraar consumentenrecht Marco Loos. Het is een de reiziger om te bepalen of hij akkoord gaat.
Zij oppert dat de reisorganisatie de waarde van de voucher wat kan verhogen, zodat de reiziger het bod aantrekkelijker vindt.
Oostdam is het niet met dit standpunt eens. ‘Ik geef toe dat we de corona-voucher snel op de markt hebben gebracht, maar in de huidige situatie zijn bijzondere maatregelen nodig.’
Oostdam wijst erop dat in Frankrijk en Denemarken een soortgelijk voucher-systeem al een wettelijke basis heeft en dat ook België met een dergelijk voucher wil gaan werken.
‘Het heeft al internationale erkenning. We zullen met Consumentenbond en ACM overleggen om hetzelfde in Nederland voor elkaar te krijgen.’