
De aangekondigde hittegolf van deze week zal weinig effect hebben op de verkoop van last minutes. Dat zeggen Arjan Kers, general manager van TUI Nederland, en Steven van der Heijden, topman van Corendon.
‘Afgelopen week was uiterst goed in alle kanalen, zowel online als offline’, zegt Kers desgevraagd. ‘De aangekondigde hittegolf is maar van korte duur. Zaterdag wordt het alweer 20 graden met regen, dus ik verwacht met deze onzekere weersvooruitzichten dat consumenten uiteindelijk toch besluiten om ergens anders hun vertier te zoeken, in plaats van met de paraplu de stad in.’
Meer dan twee derde van de last minutes die de afgelopen weken werden verkocht. waren volgens Kers gepakketteerde reizen. ‘Dus de traditionele pakketreis is springlevend.’
Van der Heijden onderschrijft dat consumenten zich door de tijdelijke hittegolf in Nederland niet van het boeken van een last minute zullen laten afhouden. ‘De last minute verkoop loopt uitstekend. Mensen willen tijdens hun vakantie stabiel zomerweer en geen idiote wisselingen van 20 naar 40 en weer terug naar 20 graden binnen een week tijd’, zegt Van der Heijden, die er met een knipoog aan toevoegt: ‘Ik denk dat mensen de koelte in Zuid-Europa willen opzoeken. Kreta is de komende dagen 10 graden koeler dan Nederland…’