
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft 15 reisaanbieders op de vingers getikt omdat zij geen reisgarantie boden. In 7 gevallen werd gedreigd met een dwangsom. Uiteindelijk was het niet nodig om deze dwangsom op te leggen, omdat de bedrijven binnen de door de ACM gestelde termijn alsnog een garantieregeling hadden afgesloten.
Het is voor het eerst sinds de invoering van de nieuwe Europese Richtlijn Pakketreizen, die per 1 juli 2018 van kracht werd, dat de ACM op naleving van de garantieregels controleerde. Sinds die tijd gelden nieuwe wettelijke regels voor het aanbieden van pakketreizen en andere reisdiensten. Dat betekent onder andere dat een retailer die twee reisdiensten combineert, wordt aangemerkt als reisorganisator, met alle bijbehorende verantwoordelijkheden van dien.
De ACM heeft gekeken of de nieuwe regels worden nageleefd. Dat gebeurde mede na tips vanuit de reisbranche en van consumenten via ConsuWijzer.
Reisaanbieders zijn verplicht een garantieregeling te bieden aan reizigers die een pakketreis of een gekoppeld reisarrangement boeken. Consumenten die hun reis al betaald hebben, zijn daarmee hun geld niet kwijt als de aanbieder failliet gaat. De garantieregeling zorgt er ook voor dat consumenten die al op reis zijn gerepatrieerd kunnen worden.
‘Consumenten moeten erop kunnen vertrouwen dat de reisaanbieder de garantie biedt die de wet vereist’, zegt Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM. ‘Daarom heeft de ACM bedrijven die dit niet op orde hadden, gedwongen dit te regelen. Wij blijven hierop controleren. Bedrijven die niet voldoen, riskeren een boete of last onder dwangsom zonder extra waarschuwing.’
Coulant
De ACM heeft het dit keer bij een waarschuwing gelaten, zegt een woordvoerster desgevraagd tegen TravMagazine. ‘We zijn coulant geweest door bedrijven alsnog de kans te geven een garantieregeling af te sluiten. We gaan vaker controleren en leggen dat bij overtreding meteen boetes op. Deze kunnen oplopen tot maximaal 900.000 euro per overtreding.’
De regels voor reisgarantie zijn op 1 juli 2018 veranderd. In meer gevallen dan voorheen moeten reisaanbieders garantiemaatregelen bieden, namelijk naast pakketreizen ook voor gekoppelde reisarrangementen. Dit zijn reizen met verschillende elementen die de reiziger zelf, of de reisagent op verzoek van de reiziger, heeft samengesteld.
Veel bedrijven hebben hun reisgarantie geregeld via de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR), GGTO (Garantiefonds voor Gespecialiseerde Touroperators) en STO Garant.