
Nu er op z’n vroegst in september politieke duidelijkheid komt over de definitieve ingebruikname van Lelystad Airport, is er voor luchtvaartmaatschappijen te weinig tijd om hun activiteiten naar de polder te verplaatsen.
‘Dat gaan we gewoon niet redden’, topman Steven van der Heijden van Corendon in het AD. ‘Probleem is dat maatschappijen als Corendon, TUI en Transavia een toestel moeten stationeren op Lelystad. Dat vereist veel meer voorbereiding dan zomaar even een vluchtje uitvoeren naar dat vliegveld.’
Ook TUI laat weten dat het nu wel heel erg krap wordt. ‘Om in de zomer van 2020 vanaf Lelystad te kunnen vliegen, moet duidelijk zijn of TUI hiervoor slots gaat krijgen’, zegt woordvoerder Anke van Nieuwenhuizen tegen de krant. ‘De aanvraag hiervoor moet uiterlijk op 3 oktober gedaan worden. Maar als vervoerder moet je ver voor deze datum je planning al gereed hebben. Dat kost maanden, onder andere voor het plannen van de bestemmingen en het regelen van toestellen. En ook onze vakantiegangers willen we tijdig informeren waar ze in 2020 aan toe zijn.‘
Krapper
Een woordvoerster van Transavia onderschrijft de mening van de andere airlines. ‘We snappen de complexiteit van dit dossier en het maatschappelijk sentiment. Maar het is één voor twaalf, het wordt krapper en krapper om onze organisatie goed voor te bereiden. We roepen de overheid op om nu echt daadkracht en moed te tonen.’
Zoals bekend is het besluit over Lelystad Airport vertraagd doordat de Europese Commissie nog geen akkoord heeft gegeven voor de omstreden verkeersverdelingsregel. Met deze maatregel wil het ministerie van Infrastructuur regelen dat vrijwel uitsluitend vluchten van Schiphol naar Lelystad worden overgeplaatst. Dat betekent dat er voor prijsvechters als Ryanair en Wizzair in principe geen plek is, omdat zij niet vliegen vanaf Schiphol en daar dus ook geen vluchten kunnen achterlaten.
Van der Heijden tekent aan: ‘Als in september alsnog wordt besloten dat Lelystad in 2020 open kan, speelt dat juist invliegende lowcost carriers in de kaart. Als je Ryanair bent en je hebt twintig bases in West-Europa, kun je er makkelijk vluchten richting Lelystad tussen duwen. Maar dan krijg je dus de autonome groei die de Kamer juist níét wil’, aldus Van der Heijden, die concludeert: ‘Deze soap gaat z’n zoveelste aflevering in.’