
Topman Steven van der Heijden van Corendon vindt de vliegtaks van 7 euro per ticket die het kabinet wil invoeren ‘vrij plat’. ‘Dit is een toeslag die alleen maar prijsverhogend werkt, maar hij brengt op geen enkele manier de milieudoelstellingen dichterbij.’
Vanuit Haagse bronnen werd vrijdag bevestigd dat het kabinet in 2021 een vliegtaks van 7 euro per ticket wil invoeren, ongeacht de bestemming. Dit moet de schatkist zo’n 200 miljoen euro per jaar opleveren.
Van der Heijden is niet verrast door de aangekondigde invoering van de vliegtaks, aangezien deze al in het regeerakkoord staat opgenomen. ‘Ze zijn er alleen wel vroeg mee. Wij hadden verwacht dat het kabinet eerst meer inspanningen zou verrichten om de mogelijkheden voor een Europese vliegbelasting te onderzoeken.’
Belonen
De CEO van Corendon is niet gelukkig met de manier waarop het kabinet de vliegtaks wil gaan heffen. ‘Wij hebben het ministerie geadviseerd om niet de passagiers te belasten, maar de vliegtuigen. Op die manier kun je een onderscheid maken tussen nieuwe, relatief schone en stille toestellen en oude, vervuilende en lawaaierige vliegtuigen. Maatschappijen worden op die manier ook beloond voor een hoge bezettingsgraad. Het is immers niet de passagier die vervuilt, maar het vliegtuig. Bovendien is het nu vreemd dat een passagier in de businessclass, die vier keer zoveel ruimte in beslag neemt, hetzelfde betaalt als een passagier van een lowcost airline die met z’n benen in z’n nek zit’
Bijdragen
Van der Heijden: ‘Het is treurig dat een overheid die z’n mond vol heeft van milieudoelstellingen met zo’n platte belastingmaatregel komt. Je ondersteunt hier als kabinet geen enkel ander beleidsvoornemen mee. Ik vind het logisch dat vliegen geleidelijk zwaarder wordt belast, zeker als dat in Europees verband gebeurt, maar zorg er dan voor dat de opbrengsten ook daadwerkelijk bijdragen aan de oplossing van de negatieve effecten van vliegen op milieu en omgeving.’
Van der Heijden verwacht geen leegloop van Nederlandse passagiers naar Duitse grensluchthavens, zoals gebeurde bij de invoering van de vliegtaks in 2008, die toen na een jaar alweer werd ingetrokken. ‘Duitsland heeft inmiddels ook een vliegbelasting, dus dat zal niet gebeuren.’