
Thomas Cook lanceert een nieuwe belofte om het plasticgebruik binnen de organisatie te verminderen. Met NoPlaceForPlastic wil de touroperator voor 2020 70 miljoen plastic items uit de organisatie verwijderd hebben. Dat zijn 3500 volle koffers.
Thomas Cook focust in eerste instantie op gebieden waar zij invloed op uit kan oefenen, zoals de eigen hotels en luchtvaartmaatschappij. Producten van wegwerpplastic die gasten kunnen missen, zoals rietjes, worden als eerst aangepakt. Voor producten die niet weggelaten kunnen worden, gaat de touroperator op zoek naar een duurzamer alternatief.
Uit een onderzoek onder Thomas Cook reizigers in de UK, Scandinavië en Duitsland is gebleken dat maar liefst 90% van de vakantiegangers bezorgd is over het huidige niveau van plasticvervuiling in de wereld. Hetzelfde percentage vindt het belangrijk dat reisorganisaties dit probleem serieus nemen. De aanwezigheid van plastic op de vakantiebestemming heeft een grote invloed op het feit of ze deze bestemming nog een keer zullen bezoeken. Uiteindelijk zal 65% van de ondervraagden een voorkeur hebben voor een reisorganisatie die het reduceren van plastic werkt.
Uit onderzoek is tevens gebleken dat veel reizigers gedurende hun vakantie niet snel aan recycling denken, maar plastic items eerder gewoon weggooien. Om meer bewustwording rondom recycling te creëren en om plastic vakantieaccessoires een nieuw leven in te blazen, is Thomas Cook een samenwerking aangegaan met de designers Wyatt and Jack. Zij gaan achtergelaten, opblaasbare items zoals luchtbedden en zwembandjes, omtoveren naar tassen en vakantieaccessoires.
Thomas Cook wil de grootte en bekendheid van haar naam in de reisbranche gebruiken om de klanten, werknemers, leveranciers en de bredere reisindustrie te stimuleren om ook mee te werken aan dit wereldwijde probleem.