
De Duitse reisportal Urlaubsguru, die met het reisplatform Holidayguru in meerdere Europese landen actief is, wil eerder dan gepland uitbreiden met een kantoor in Amsterdam. Het bedrijf wil hiervoor voormalig medewerkers van het failliete Travelbird in de hoofdstad in dienst nemen. Op termijn wil Holidayguru zelf als touroperator actief worden op de Nederlandse markt.
Travelbird heeft woensdag uitstel van betaling aangevraagd, waardoor circa 310 werknemers werden getroffen. Een aantal van hen kan wellicht aan de slag bij Holidayguru, zegt het Duitse bedrijf, dat met het reisplatform Holidayguru ook in Nederland actief is. De stap zou betekenen dat Holidayguru eerder dan gepland uitbreidt met een kantoor in Amsterdam.
Holidayguru heeft jarenlang met TravelBird samengewerkt. ’We betreuren deze ontwikkeling enorm. We hebben nauw samengewerkt met TravelBird en een goede relatie gehad met het TravelBird-team’, zeggen de twee Holidayguru-oprichters Daniel Marx en Daniel Krahn.
Europa
Het duo ging in 2012 van start met Holidayguru, dat volgens de initiatiefnemers uitgroeide tot een van de grootste onafhankelijke reiswebsites van Duitsland en Nederland. Vanuit Duitsland runt het bedrijf ook de internationale Holidayguru websites, die onder meer actief zijn in Nederland, Spanje, Italië, Groot-Brittannië en Frankrijk.
Ruim 200 medewerkers zoeken dagelijks de beste vakantieaanbiedingen en publiceren deze op de website en op de social media-kanalen van Holidayguru. Het bedrijfsmodel is dat van een reisbemiddelaar: het genereren van inkomsten gaat nu niet langer alleen via affiliate netwerken, maar ook via een eigen online-boekingsproces evenals mediaverkopen met samenwerkingspartners en vakantiebestemmingen.
Holidayguru liet in juli 2018 al weten kantoren te willen openen in diverse Europese steden. Het doel is om nog internationaler te werken en beter te focussen op de Europese markten. ‘Oorspronkelijk hadden we twee jaar genomen voor onze uitbreidingsplannen’, zeggen Marx en Krahn. ‘De huidige marktreorganisatie geeft ons nu de kans om onze uitbreidingsplannen in Nederland te versnellen. Met ons merk Holidayguru willen we onze Nederlandse klanten een bekend platform aanbieden waar ze hun vakantie met vertrouwen en met kwaliteit kunnen boeken. Daarnaast bieden we in ons digitale reismagazine ook informatie over actuele trends en reistips.’
Touroperator
Met de uitbreiding naar Amsterdam wil Holidayguru, dat nu nog alleen als tussenpersoon fungeert, zijn huidige businessmodel uitbreiden en in de toekomst zelf als touroperator actief worden op de Nederlandse markt, naar het businessmodel van TravelBird.
‘Een touroperator stelt kant-en-klare pakketten samen; of het nu vakantiepakketten, reizen of hotels, vliegtickets of cruises betreft. De operator koopt zelf de reisdiensten, berekent de prijs en verzekert de klant dat hij deze diensten aanbiedt; zelf of met behulp van zogenaamde fulfilment-hulpmiddelen. Als er iets misgaat met de reis, dan is de reisorganisator wettelijk verantwoordelijk voor het oplossen van de problemen’, zegt Holidayguru in een toelichting.
Om vaart te zetten achter de plannen wil Holidayguru putten uit de jarenlange ervaring en expertise van het personeel van TravelBird en zo een gemengd team van reisexperts samenstellen. ‘We overwegen op korte termijn een kantoor in Amsterdam te huren. Omdat we verantwoord willen blijven groeien, hebben we zeker meer werknemers nodig voor onze nieuwe locatie in Amsterdam. Daarom hierbij een oproep aan alle Birdies.’
Foto: Daniel Marx, mede-oprichter van het Duitse Urlaubsguru.