
Ja u leest het goed, om het geheugen even op te frissen, Oad vroeg zelf zijn faillissement aan toen bleek dat het benodigde winterkrediet niet gegarandeerd was. Dat was zuur, maar ook al stond er geld op de bank en kwamen ze tot de laatste dag betalingsafspraken na, doorgaan zonder financiële dekking vond men onverantwoord. Spijtig maar bedrijfsmatig gezien de enige juiste beslissing.
Nu even over de meest geroemde start-up in de reisindustrie. Na acht jaar, en nadat er vele miljoenen verdampt zijn, is men nu op het punt aangeland dat de hoteliers met uitgestelde betalingen de financiers zijn geworden van dit waanzinnige succes. Het dieptepunt is wel dat de ‘start-up’ gewoon doorgaat en alle leveranciers met de spreekwoordelijke billen bij elkaar geknepen zitten of de uitstaande rekeningen nog betaald worden.
Om nog maar niet te spreken over de gasten die netjes hun reissom betaald hebben en bij aankomst in het hotel geconfronteerd worden met een onbetaalde rekening. En even voor de duidelijkheid: die rekening was al veel eerder door de gast aan Travelbird voldaan. Waaraan wordt in het sinds dit jaar eindelijk winstgevende bedrijf (aldus zijn woordvoerder) het vooruitbetaalde consumenten geld en de zelf gecreëerde leverancierskredieten uitgegeven? Wellicht aan het aflossen aan investeerders en leningen?
Het is mijns inziens (*dit schrijf ik erbij zodat bij een eventuele rechtszaak duidelijk is dat deze gehele column mijn persoonlijke mening is) een zaak van het ene gat met het andere gat vullen. En bij het Nibud weten ze dat ook dat zoiets een heilloze weg is. Er wordt gezocht en gesproken met grote investeerders… ik ben benieuwd wie er op dit moment zin heeft om te investeren in een bedrijf dat mijns inziens* niet heeft aangetoond goed op de centjes te kunnen passen. Ondertussen starten ze ook nog een nieuw label op: BlackBird. Een echte kans? Hoe pijnlijk ook, Oad deed het beter.
PS
Van Travelbird naar Blacksheep, voor de werknemers hoop ik heel erg dat ik het helemaal verkeerd zie.
Hallo Debby,
Dank voor je reactie. Ik heb de column niet geschreven, maar aangezien je me met voor- en achternaam noemt hierbij een reactie namens de auteur:
Hallo Debby, ik ben de laatste die beweert dat er na het faillissement geen schade was. Ik schrijf dat ook niet. Lees mijn zin nog even goed na.
“Dat was zuur, maar ook al stond er geld op de bank en kwamen ze tot de laatste dag betalingsafspraken na.”
Na het faillissement konden de betalingsafspraken uiteraard niet meer na gekomen worden, tot die dag is dat wel gebeurd. Travelbird daarin tegen kwam zijn betalingsafspraken niet na ook al is er geen faillissement.
Dit artikel klopt echt niet T.J. van Apeldoorn. OAD heeft nog miljoenen schulden bij hotels en dmc’s in Azie uitstaan. Ik kan je de namen en adressen geven. De naam OAD doet onze zakenrelaties in Azie beven, zo zijn mensen daar opgelicht. En dan hebben we het nog niet over de klanten die nooit hun vliegtickets, reizen en voetbalkaartjes kregen. Check even de schade die SGR heeft mogen vergoeden. Uit de pot van bijdragen die consumenten en wij tour operators jaren hebben gevuld. Er is niets netjes aan het OAD faillissement. Voortaan iets uitgebreidere research doen voor je een column schrijft. De salarissen en leaseauto’s van het management van Oad werden trouwens wel tot de laatste maand doorbetaald. Check de feiten!