
Frank en Ron Visch, eigenaren van de Gorcums Reisburo Groep, openen op 1 oktober een tweede vestiging van Piloot Koen in Dordrecht. Met deze zakenreistak richten zij zich vooral op de maritieme sector in Dordrecht, waarin de gemeente veel wil investeren.
Recent opende het duo in de Waalse Kerk in Dordrecht al een reisbureau onder de naam Travel Store. Dat reisbureau in het centrum van Dordrecht is goed van start gegaan, zeggen de broers in de rubriek All in the Family in TravMagazine 37.
De Gorcums Reisburo Groep (GRgroep) omvat drie allround reisbureaus onder de naam Regio Reisburo, online speler Traveltroef.nl en Traveltroef.be, met een stenen winkel in Gorinchem onder de naam Traveltroef. Daarnaast is er de zakenreistak Piloot Koen, met een eigen pand in de historische binnenstad van Gorinchem, en de eigen touroperator het ReisTeam.
Hoe zien jullie de toekomst van het reisbureau?
Frank: ‘Het reisbureau is daar waar de klant is. Dat kan online zijn, maar ook in de winkel, die voor mijn gevoel weer in opkomst is.’
Ron: ‘Ik durf geen vijfjarenplan te maken, want je kunt het klantgedrag niet voorspellen.’
Frank: ‘Als de klant morgen weer per fax wil boeken, dan kopen we weer een fax. Overigens gaan we in onze Travel Store in Dordrecht werken met videocall, net als ABN Amro dat doet. Klanten willen persoonlijk contact, maar hebben geen tijd om naar het reisbureau te komen. Dus kunnen ze op afspraak met videocall contact leggen met een van onze medewerkers. We gebruiken daarbij hetzelfde bedrijf als ABN Amro.’
Waar zien jullie kansen voor de reisbranche?
Frank: ‘Eén van de mooiste ontwikkelingen uit het verleden vind ik internet.’
Ron: ‘Het gaat er nu om alles persoonlijk te houden, juist door de grote opkomst van techniek.’
Frank: ‘Het moet wel wat toevoegen en de klant moet er klaar voor zijn. Wij dachten dat klanten een vr-bril leuk zouden vinden om een bestemming te zien, maar de meesten zeggen: geef mij maar een paar brochures mee. We bedenken met zijn allen allerlei hippe dingen, maar veel klanten zijn 50-plus. Iedere doelgroep vraagt z’n eigen strategie.’
Ron: ‘Met Traveltroef waren we voorloper op internet. Op basis van die ervaringen hebben we internet in de rest van het bedrijf geïntegreerd. We hebben nu onze Travel Store, in de voormalige Waalse Kerk in Dordrecht, als onze proeftuin. We verkopen daar ook gadgets en boeken, dat hebben we nog niet eerder gedaan.’
Frank: ‘We zijn alle twee betrokken bij de lokale samenleving in Gorinchem en zitten bij verschillende serviceclubs, waar we veel mensen met andere beroepen spreken. Daar word je wijzer van. Ik ken daar een apotheker en dan wil ik van hem horen hoe zijn verdienmodel eruit ziet, nu iedereen zijn paracetamol bij de Kruidvat haalt.’
Lees het complete interview in TravMagazine 37.
Foto: Ron en Frank Visch voor hun reisbureau aan de Concordiaweg in Gorinchem.