De groei van de Nederlandse luchthavens zet door. In het eerste kwartaal van dit jaar reisden bijna 16,8 miljoen passagiers per vliegtuig van en naar Nederland. Dat is 8,2 procent meer dan een jaar eerder.
Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), dat de Kwartaalmonitor Luchtvaart heeft gepubliceerd.
De groei is vooral te danken aan Schiphol en Eindhoven Airport. Schiphol zag het aantal passagiers met 8,3 procent stijgen naar 15,2 miljoen. Eindhoven Airport, de tweede luchthaven van Nederland, noteerde een groei van 11,6 procent tot ruim 1,2 miljoen reizigers.
Vliegtaks
De vliegtaks die het kabinet in 2021 wil invoeren, zal nauwelijks bijdragen aan een beter milieu, blijkt uit een onderzoek dat is opgesteld in opdracht van het ministerie van Financiën. De belasting zal amper bijdragen aan een lagere CO2-uitstoot, blijkt uit het rapport waaruit de Telegraaf afgelopen weekend citeerde.
De meeste reizigers (95 procent) blijven vliegen vanaf een Nederlandse luchthaven. Een klein deel (5 procent) zoekt een alternatief, onder andere door vanaf een buitenlandse luchthaven te vliegen.
Het opmerkelijkste uit het rapport is dat de vliegtaks niet rechtstreeks aan klimaatmaatregelen wordt besteed. D66-staatssecretaris Snel (Financiën), voor wie de vliegtaks volgens ingewijden een principekwestie is geworden, wil de 200 miljoen euro per jaar die de vliegtaks oplevert, ophalen voor de schatkist.