
Het verkopen van je bedrijf is als het verkopen van je huis: begin ruim van tevoren, beng processen in kaart en zorg ervoor dat alles netjes is. Dat stellen Marcel Nijssen en Gerben Remmerde van CROP in TravMagazine 23, waar zij antwoord geven op veel gestelde vragen over het verkopen van je (reis)bedrijf.
‘Je ziet in veel branches schaalvergroting. In de automotive sector zie je bijvoorbeeld dat veel dealers zijn samengevoegd. In de reiswereld bestaan veel bedrijven met één eigenaar en een omzet zo tussen de 3 en de 15 miljoen euro. Dat zijn bedrijven die in aanmerking komen voor overname.’
Volgens het duo telt de reiswereld relatief veel kleinere bedrijven. Die komen voor steeds meer uitdagingen te staan. ‘Neem alleen al de techniek, die zich steeds sneller ontwikkelt. Of productmanagement. Dat zijn zaken die je als individueel, kleiner bedrijf, met moeite kunt bijbenen. Het gaat vaak om ondernemers die zelf de 50 zijn gepasseerd en zich afvragen hoe hun toekomst eruit ziet.’
Het duo waarschuwt ook voor valkuilen.
Remmerde: ‘De kans is aanwezig dat je je bedrijf niet verkocht krijgt voor de prijs die je wilt. Veel ondernemers overschatten de mogelijke verkoopprijs van hun bedrijf en rekenen zich iets te snel rijk. En wat ook belangrijk is: je moet klaar zijn voor bedrijfsverkoop. Je moet het kunnen loslaten.’
Nijssen: ‘Veel ondernemers vergeten dat een bedrijf overdoen aan je kinderen ook verkoop is. En wat sommige ondernemers niet willen zien, is dat kinderen niet altijd geschikt zijn.’
Lees het hele interview met alle vragen en antwoorden in TravMagazine 23.
‘Iedereen denkt dat het slecht gaat, maar er wordt veel geld verdiend in de reiswereld.’
Foto: Gerben Remmerde en Marcel Nijssen.