
Tegenstanders van Lelystad Airport zijn sceptisch over de zogeheten belevingsvlucht die woensdagmiddag alle naderings- en vertrekroutes van de luchthaven in de Flevopolder zal vliegen.
Volgens de tegenstanders is het niet representatief voor de toekomstige, werkelijke situatie. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft voor de duur van vijf uur een Boeing 737-800 van Transavia gehuurd.
Zo kan een beeld worden geschetst van hetgeen inwoners van Friesland, Drenthe, Overijssel, Gelderland, Flevoland en Noord-Holland te wachten staat als Lelystad Airport in 2020 wordt geopend voor de burgerluchtvaart. Het ministerie benadrukt dat de vlucht niet is bedoeld om het besluit rond Lelystad Airport te herzien.
Dat steekt de verschillende actiegroepen, die zich hebben verenigd in de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL). Zij bestempelen de belevingsvlucht bij voorbaat als een ‘niet realistische vliegshow’.
Lelystad moet in de toekomst vluchten van het overvolle Schiphol overnemen. Deze luchthaven zit tegen zijn plafond van 500.000 vliegbewegingen per jaar.