
Eurowings heeft zijn eerste vlucht vanaf Düsseldorf naar New York gelanceerd. Tegelijk was er de première van de BIZclass, volgens Eurowings een volwaardige businessclass met stoelen die veranderd kunnen worden in full flat ligstoelen.
Volgens Eurowings is deze volwaardige business class een wereldprimeur voor een lowcost airline. De full flat stoel kan eenvoudig in een bed van twee meter lengte worden veranderd. De BIZclass is ook beschikbaar op vluchten vanaf Düsseldorf naar Miami en Fort Myers, naar Punta Cana (Domrep) en Cancun (Mexico).
De lowcost dochter van Lufthansa hanteert een voordelige introductieprijs voor zijn BIZclass, met tickets van Düsseldorf naar New York vanaf 799,99 euro.
Eurowings vliegt elke dag, behalve dinsdag, vanaf Düsseldorf in acht uur naar luchthaven John F. Kennedy bij New York. Voor de vluchten wordt een Airbus A340 van Brussels Airlines ingezet, dat eveneens tot de Lufthansa Group behoort.
Daarnaast vliegt Eurowings twee keer per week met een A340 naar Cancun (maandag en vrijdag) en naar Punta Cana (dinsdag en zaterdag). Daarnaast gaat het met een A330 drie keer per week naar Miami (woensdag, vrijdag en zondag) en naar Fort Myers (dinsdag, donderdag en zaterdag).
Volgens Eurowings markeert de start van de verbinding naar New York een nieuwe mijlpaal op de luchthaven van Düsseldorf. Als marktleider op Düsseldorf biedt Eurowings 1.700 verre vluchten extra aan, als aanvulling op het snelgroeiende vluchtaanbod voor de korte- en middellange afstand. Dat komt neer op circa 450.000 extra passagiers.
De snelle groei van Eurowings, dat op Düsseldorf de plaats van het failliete Air Berlin grotendeels heeft overgenomen, blijkt uit het grote aantal toestellen. Vijf jaar geleden had Eurowings 25 toestellen in totaal. Nu heeft de airline alleen al op Düsseldorf 40 toestellen, op een totale vloot van 185 toestellen.
De lowcost airline mikt dit boekjaar op een omzet van 5 miljard euro, met 40 miljoen passagiers, circa 1.000 medewerkers en 200 toestellen. Düsseldorf is voor Eurowings de belangrijkste luchthaven voor de Nederlandse markt.
Volgens Eckhardt Mischke, de marketingdirecteur van Düsseldorf Airport, is Eurowings er in een record tijd van zeven maanden in geslaagd het wegvallen van Air Berlin te compenseren.
Foto: Bjorn Gianotten, sinds kort bij Eurowings werkzaam als regional manager Western Germany, met zijn collega’s Jan Taube (director regional management) en Markus Leopold (regional manager UK & Netherlands).