
Floow Travel heeft het roer rigoureus omgegooid. Boekjaar 2018 staat in het teken van Floow Travel 3.0. Gepersonaliseerde content staat hierbij voorop. Daarnaast gaat directeur Maarten Lips de grens over en gaat samenwerken met partners in België en Frankrijk.
Juliëtte Roos gaat als kersverse sales manager de band met de Nederlandse retail versterken. Ook samenwerking met branchevreemde online spelers wordt niet uitgesloten. ‘Waarom zouden we geen reizen aanbieden via drukbezochte websites uit andere branches?’
Floow Travel (20.000 passagiers) ontwikkelde zich de afgelopen jaren tot touroperator die reizen aan de retail en derde partijen levert. Circa drie jaar geleden begon Floow Travel met het faciliteren van Duitse touroperators die de Nederlandse markt wilden betreden. Floow Travel leverde op de Nederlandse markt toegesneden accommodaties en vliegcapaciteit vanuit Nederland, waaronder stoelen bij Transavia.
Een klein half jaar geleden ging opnieuw het roer om. Floow Travel stopte met het vertegenwoordigen van Duitse touroperators in Nederland en besloot te focussen op zijn eigen label. Alleen Bentour is in het portfolio gebleven, de Turkije-specialist met het hoofdkantoor in Zwitserland.
Het uitgangspunt van Floow Travel 3.0 is de persoonlijke benadering van de klant. Dat gebeurt met behulp van een nieuw automatiseringssyteem. Wanneer een klant het callcenter van Floow Travel belt, herkent het systeem op basis van diens telefoonnummer automatisch wie er belt. Op het computerscherm verschijnt vervolgens automatisch het complete dossier van de klant, zodat de medewerker niet alleen weet wie er belt, maar ook zijn boekingshistorie kent.
‘Wat vroeger vier handelingen en vier minuten tijd vergde, gebeurt nu binnen één minuut. Het is geen hogere wiskunde, maar je moet het wel bedenken en het technisch voor elkaar krijgen’, zegt Lips, die met Floow Travel de grens over wil, in eerste instantie naar België en Frankrijk. Dat gebeurt niet onder de naam Floow Travel, maar via samenwerking met online retailpartners. ‘Net als in het begin in Nederland zijn wij de leverancier op de achtergrond. We gaan uit van het sterke merk dat in België en Frankrijk bekend is. Namen kunnen we nog niet noemen.’
Als sales manager, sinds maart dit jaar, wordt Juliëtte Roos het gezicht van Floow Travel richting de retail. Dat zijn de stenen reisbureaus en de online reisagenten (OTA’s).
Het complete interview met Floow Travel is te lezen in TravMagazine 17.
Foto: een deel van het team van Floow Travel (vlnr): Jill Verlinde, Anisa de Roode, Reina Molog, Maarten Lips, Juliëtte Roos, Iris Taal en Kavita Mahabali.