
Volgens de Italiaanse mededingingsautoriteit heeft Ryanair derden zoals reisbureaus actief belemmerd bij het boeken van vluchten. De Italiaanse kartelwaakhond heeft Ryanair daarom een boete opgelegd van 256 miljoen euro.
De toezichthouder beschuldigt de Ierse prijsvechter van misbruik van een dominante marktpositie bij het boeken van vluchten via derden, zoals reisbureaus, in de periode van april 2023 tot april 2025. Ryanair heeft vrijwel direct laten weten tegen het besluit in beroep te gaan.
Uit onderzoek is gebleken dat Ryanair eind 2022 is begonnen met het verkennen van mogelijkheden om travel agencies te dwarsbomen en uit te sluiten van het boekingsproces, aldus de mededingingsautoriteit in een verklaring. Vanaf april 2023 zouden deze maatregelen daadwerkelijk zijn doorgevoerd. Daarbij zou de luchtvaartmaatschappij haar ‘aanzienlijke marktmacht’ hebben misbruikt.
Zo zou Ryanair technisch hebben verhinderd dat haar vluchten door derden konden worden gecombineerd met andere vluchten en aanvullende producten, zoals verzekeringen. In april 2025 maakte Ryanair de implementatie van het boekingssysteem weer mogelijk. Bij een ‘correcte toepassing’ zou daarmee opnieuw sprake zijn van ‘daadwerkelijke concurrentie’, aldus de autoriteit.
Reactie Ryanair
Ryanair noemt de beslissing ‘bizar’ en juridisch onhoudbaar. De luchtvaartmaatschappij verwijst naar een uitspraak van een rechtbank in Milaan, uit januari 2024, waarin het bedrijfsmodel van Ryanair zou zijn bevestigd. Hieruit zou blijken dat het distributiemodel van Ryanair zou leiden tot voordeel voor consumenten en concurrerende tarieven. ‘Deze beslissing en de opgelegde boete zijn juridisch niet verdedigbaar’, zegt Ryanair dinsdag in een verklaring.
‘Ryanair strijdt al jarenlang voor transparante prijzen en onze goedgekeurde OTA-overeenkomsten, die door vrijwel alle grote online reisagenten zijn geaccepteerd, met als opvallende uitzondering één Spaanse OTA die haar klanten nog altijd te hoge tarieven rekent voor vluchten en aanvullende diensten, zijn overduidelijk in het belang van de consument’, zegt Ryanair-topman Michael O’Leary.
‘Toen Ryanair in 1985 van start ging, werd 20 procent van de ticketopbrengsten opgesoupeerd aan commissies: 10 procent voor reisagenten en 10 procent voor GDS-systemen, in een sector met hoge tarieven en winstmarges van minder dan 1 procent. Dankzij de komst van internet en de website ryanair.com kon Ryanair zijn vluchten rechtstreeks aan consumenten aanbieden. Die kostenbesparing van 20 procent heeft de maatschappij doorgegeven in de vorm van de laagste vliegtarieven in Italië en Europa.’
‘Ryanair is in Italië, en in vele andere Europese markten, sterk gegroeid door in elke markt waarin het actief is consequent de laagste tarieven aan te bieden. Dit juridisch ongefundeerde besluit van de AGCM (de Italiaanse mededingingsautoriteit, red.) en de absurde boete van 256 miljoen euro ondermijnen consumentenbescherming en het mededingingsrecht en zullen in hoger beroep worden vernietigd.’ (Foto Shutterstock).
Geef een reactie