
De ANVR kijkt met vertrouwen naar het nieuwe jaar, want de Nederlandse reiziger boekt eerder dan ooit tevoren. Waar 2024 werd afgesloten met een boekingsgroei van bijna 3% wordt 2025 naar verwachting met een plus 2% afgesloten.
De laatste maanden van 2025 laten zien dat de vakantieganger er opnieuw veel zin in heeft, zegt de ANVR.
Vroegboekingen voor de schoolvakanties lopen storm: populaire bestemmingen als Spanje, Portugal, Griekenland, Frankrijk en Italië worden nu al volop geboekt. Opvallend is de comeback van Turkije, dat weer in de lift zit als zonbestemming. Door de gunstige koers van de Turkse lira zijn de prijzen gedaald ten opzichte van vorig jaar en kiezen meer Nederlanders weer voor een vakantie aan de Turkse kusten.
Vooral families met kinderen leggen nu al hun reizen vast voor de schoolvakanties, mede dankzij de vele vroegboekkortingen die momenteel gelden. Reisorganisaties merken dat klanten bewuster plannen en kiezen voor zekerheid en voordeel.
‘We zien een duidelijk signaal: de reislust is onverminderd groot’, zegt ANVR-directeur Frank Radstake. ‘Sterker nog, we merkten dat er zelfs al een paar maanden geleden veel geboekt werd voor 2026. Dat is ongekend vroeg.’
Ook dit jaar blijft de behoefte aan zon, rust en ontspanning groot. Tegelijkertijd willen reizigers iets beleven, nieuwe ervaringen opdoen en rondreizen. Jongeren kiezen relatief vaker voor beleving, terwijl oudere reizigers wat vaker vasthouden aan ontspanning. Maar voor alle leeftijden geldt: de vakantie blijft een belangrijk moment in het jaar.
Waar halen Nederlanders hun inspiratie vandaan? Reclame op televisie blijft belangrijk, maar social media speelt ook nog steeds een grote rol, vooral onder jongeren. TikTok, Instagram en Facebook zijn bepalend, net als aanbevelingen van vrienden en familie. Vooral die laatste categorie blijkt leeftijdsloos: persoonlijke tips blijven onverminderd invloedrijk.
Nieuw is de opkomst van AI-tools die reizigers helpen bij het samenstellen van hun vakantie. Steeds meer mensen gebruiken slimme technologie om routes, accommodaties of activiteiten te plannen. Vaak wordt die zelfgemaakte planning vervolgens nog even gecheckt of aangescherpt door een reisprofessional, om onaangename verrassingen of fouten te voorkomen.
‘Reizen zit diep in ons DNA’, zegt Radstake. ‘Juist in een wereld die voortdurend verandert, blijft het belangrijk om andere culturen te leren kennen, tot rust te komen en herinneringen te maken.’ (Foto Shutterstock).
Geef een reactie