
Een initiatief van Berend Simons, directeur van Sawadee, is uitgegroeid tot een netwerk van young professionals binnen de reisbranche. Onder de naam ‘Reisgenoten’ komen jonge medewerkers van verschillende reisorganisaties samen om te leren, te inspireren en elkaar beter te leren kennen. Wat begon met een kerstgedachte, blijkt een schot in de roos.
Een gesprek met initiatiefnemer Berend Simons en young professionals Christa Bijpost, assistant product manager bij Sawadee, en Kim Bezemer, maatwerkspecialist Azië bij de Jong Intra Vakanties, over het nieuwe netwerk en de bijbehorende unieke kansen voor jong talent in de reisbranche.
Berend, dit was jouw idee. Hoe is Reisgenoten ontstaan?
‘Het begon eigenlijk heel spontaan. Op 23 december 2024 was ik thuis wat aan het mijmeren over het afgelopen jaar. Wat wil ik achter me laten, wat neem ik mee naar 2025, wat wil ik toevoegen in het nieuwe jaar? Ik dacht toen ook: we hebben zoveel nieuwe, jonge en ambitieuze mensen in onze branche, begin twintigers, soms net van school of net gestart aan hun eerste echte baan. Hoe mooi zou het zijn om hen op weg te helpen in hun carrière door hen te helpen met het bouwen van een netwerk? Ik heb zelf al mijn carrièrestappen namelijk te danken aan mijn netwerk. Als je net start, is je wereld vaak nog klein: je kent vooral je eigen organisatie. Hoe waardevol zou het zijn om jonge professionals bij andere bedrijven te laten meekijken, met mensen in dezelfde positie te laten sparren en hun netwerk te vergroten? Die gedachte zette ik op papier en mailde ik naar andere mensen uit de branche die ik goed ken, leuk vind en die iets te vertellen hebben en dat ook willen overbrengen.’
Hoe werd er gereageerd?
‘Twee weken na die mail zaten we met vijf andere organisaties – Sunny Cars, Travel Trend, Riksja Travel, Villa Vibes en de Jong Intra Vakanties – in een restaurant in Amsterdam. Iedereen was direct enthousiast, wilde zijn ervaringen delen en jonge collega’s deze kansen bieden.’
Vonden de jonge talenten het ook een goed idee? Was er veel animo?
‘We wilden het concept exclusief houden en dat betekent dat elk bedrijf maximaal twee à drie jonge talenten per organisatie mag afvaardigen. We organiseerden daarom een kleine selectieprocedure per bedrijf. Bij Sawadee ontvingen wij zo’n twaalf aanmeldingen. Dat is heel positief, maar ook vervelend om een groot aantal van de mensen te moeten teleurstellen, maar we wilden het behapbaar houden. In april hadden we de eerste bijeenkomst met, zoals het concept inmiddels heet, Reisgenoten, bij ons op kantoor in Amsterdam. Toen wist ik meteen: dit wordt iets moois. Het klopte gewoon; de jonge talenten klikten heel goed met elkaar, waren nieuwsgierig naar elkaar en elkaars bedrijven.’
Kim en Christa, waarom besloten jullie mee te doen?
Kim: ‘Toen dit idee voorbijkwam, dacht ik direct: dit moet ik aangrijpen. Je krijgt niet vaak zo’n kans om bij andere bedrijven mee te kijken. Ik ben sowieso nieuwsgierig naar hoe het bij andere reisorganisaties werkt. Bovendien zeiden collega’s: ‘Dit is echt iets voor jou!’. Ik hang van nature een beetje tussen introvert en extravert in, dus het was buiten mijn comfortzone, maar dat is juist de bedoeling van deze groep.’
Christa: ‘Bij ons werden we geselecteerd via een korte motivatie. Ik vond het een geweldig idee, want je leert hoe andere bedrijven bepaalde zaken aanpakken en waar zij tegenaan lopen. Dat vind ik superinteressant. Dit is mijn eerste baan, dus ik ken alleen de werkwijze van Sawadee. Door mee te doen zie je hoeveel andere manieren er zijn om de reiswereld te organiseren.’
Hoe verloopt een bijeenkomst?
Berend: ‘Eens in de twee à drie maanden komen we samen bij een van de deelnemende bedrijven. Deelnemers krijgen een rondleiding, de directeur vertelt over zijn of haar carrière en er is een workshop. We bieden die dag een programma; het is beslist geen vrijblijvend borreluurtje. Bij ons ging de workshop bijvoorbeeld over energieniveaus en work-life balance. Bij Riksja was er een talententraining. Natuurlijk wordt er afgesloten met een borrel, de beste plek om te netwerken.’
Kim en Christa, hoe was die eerste keer met allemaal nieuwe gezichten? Spannend?
Kim: ‘Best wel, maar binnen tien minuten was het ijs gebroken. Onze eerste ontmoeting was bij Sawadee en er was een leuke, maar heel ongemakkelijke oefening bedacht waarbij we elkaars knieën en enkels moesten aantikken op muziek. Dat was in het begin heel spannend, maar ook hilarisch, en daardoor weer heel effectief. Daarna praat je veel gemakkelijker met elkaar.’
Christa: ‘Het helpt ook dat iedereen rond dezelfde leeftijd is. Op andere events heb je vaak te maken met oudere, ervaren mensen en dan is de drempel hoger. Hier ging het meteen vanzelf.’
Wat is jullie het meest bijgebleven?
Christa: ‘De verhalen van de directeuren zijn heel inspirerend. Je hoort hoe verschillend mensen in deze branche hun carrière hebben opgebouwd. Sommige mensen netwerken heel actief en switchen vaak van baan, terwijl anderen juist lang bij een werkgever blijven.’
Kim: ‘Bij Riksja zag ik bijvoorbeeld hoe anders een bedrijf georganiseerd kan zijn. Bij de Jong Intra Vakanties werken we per afdeling, zij meer per bestemming. Dat geeft een heel andere dynamiek. Zulke inzichten neem je toch mee naar je eigen werk. Daarom kijk ik ook zeker uit naar de andere bedrijven!’
Berend, wat hoop je met Reisgenoten te bereiken op de lange termijn?
‘Voor de deelnemers: een onvergetelijke ervaring, een uitgebreid netwerk voor de rest van hun carrière en een brede positieve kijk op onze branche. Door letterlijk in de keuken van andere bedrijven te kijken en rondgeleid te worden, word je verrijkt met kennis die je normaal nooit op zou kunnen doen en leer je je eigen plek ook meer waarderen. Voor de sector hoop ik dat het jonge, enthousiaste, talentvolle mensen aan de branche bindt, dat het de deelnemende bedrijven bindt en dat het de samenwerking versterkt. Tegen andere bedrijven zou ik willen zeggen: organiseer en gun jonge mensen dit soort kansen, ook al betekent het dat ze misschien ooit ergens anders gaan werken. Ook dat zie ik als winst. Wat is er mooier dan door jezelf opgeleid talent te zien floreren, bij je eigen bedrijf of elders. En wie weet komen ze met een goed gevulde rugzak vol ervaring en kennis weer terug op het honk, om de volgende generatie op weg te helpen.’
Wat is jullie advies aan andere collega’s die twijfelen om mee te doen?
Christa: ‘Gewoon doen! Ook al vind je het spannend, stap uit je comfortzone. Je leert er ontzettend veel van.’
Kim: ‘Precies. Het helpt je niet alleen om een netwerk op te bouwen, maar ook om jezelf beter te presenteren binnen je eigen bedrijf en het is gewoon ontzettend leuk.’
Wat staat er nu op de planning?
Berend: ‘De laatste bijeenkomst was op 25 september bij Villa Vibes. In december gaan ze met zijn allen naar Ridderkerk, naar de Jong Intra Vakanties. We maken de serie af met bezoeken aan Sunny Cars en Travel Trend. Daarna hopen we dat een nieuwe lichting het stokje overneemt. Reisgenoten moet een blijvend netwerk worden.’
Je hebt dus grootse plannen met Reisgenoten?
‘Binnen Sawadee alleen al hadden we meer aanmeldingen dan beschikbare plekken, daarom wil ik volgend jaar graag met een nieuwe groep starten. Niet alleen met nieuwe jonge talenten, maar mogelijk ook met andere mensen binnen onze organisaties. En dan denk ik nog veel verder en groter. Er zijn namelijk ook mensen die buiten de doelgroep van jonge twintigers vallen en ook behoefte hebben aan een dergelijk concept. Ik sta dan ook zeker positief tegenover het idee om iets vergelijkbaars te organiseren voor professionals van 30 tot 40 jaar, mede naar aanleiding van signalen binnen mijn eigen netwerk. Het concept levert mij heel veel energie op en dat er breed enthousiasme is – ook bij mensen die aanvankelijk buiten de doelgroep vielen – wijst erop dat er groeiende behoefte is aan netwerken en uitwisseling, zowel onder jonge reisprofessionals als onder iets oudere collega’s.’

Wat vinden de anderen?
Ontwikkeling
Marco Ammerlaan (Sunny Cars): ‘Reisgenoten is een verzameling van reisorganisaties die jong talent een platform willen geven, zodat ze enerzijds meer kennis opdoen via diverse workshops en anderzijds onderling kunnen netwerken. Wij vinden het belangrijk om ons jonge talent dit platform aan te bieden, zodat zij zich nog beter kunnen ontwikkelen in hun vakgebied. Daarnaast is het ook vooral heel leuk om een kijkje te krijgen in de keuken bij andere bedrijven. Daarmee verbreden ze hun kennis van de toeristische branche en ontmoeten ze counterparts om mee van gedachten te wisselen.’
Wat geef je de Reisgenoten mee?
‘Dat het heel belangrijk is wat je kunt, maar zeker ook wie je kent. De kracht van een netwerk is bijzonder groot en kan vaak heel waardevol zijn, zeker als je dit kunt combineren met het vergroten van kennis.’
***
Kompas
Natasja Eshuis (Travel Trend): ‘Het is een ontzettend leuk concept en ik ben blij dat Berend Simons ons heeft benaderd om aan te haken. Reisgenoten helpt de deelnemers in hun persoonlijke ontwikkeling en is een goede manier om een netwerk op te bouwen met leeftijdsgenoten die ook aan het begin van hun loopbaan in het toerisme staan. Mijn persoonlijke ervaring is dat er veel leuke mensen in de reisbranche werken. Mooie vriendschappen – zakelijk, privé of allebei tegelijk – kunnen een leuke bijvangst van Reisgenoten zijn. Daarnaast is het een goede manier om kennis te maken met verschillende reisbedrijven en met het werkveld buiten de eigen onderneming.’
Wat wil je de deelnemers meegeven?
‘Gebruik dit initiatief voor je persoonlijke groei, leer jezelf goed kennen en ontdek waar je kracht zit. Hoe beter je jezelf kent, des te meer voldoening kun je halen uit je werk in de reisbranche. Het maakt niet uit of je snel carrière wil maken of eerst de tijd wil nemen om je huidige functie optimaal te vervullen of te verbreden. Volg je eigen kompas.’
***
Verbinding
Roy van Ammers (VillaVibes): ‘In een snel veranderende (reis)wereld word je continu geconfronteerd met kansen en uitdagingen. Hoe ga je hiermee om? Welke beslissingen neem je? Als eigenaar van VillaVibes merk ik dat het daarbij erg fijn is om te kunnen sparren met mensen die in hetzelfde schuitje zitten. Vandaar dat ik al veel contact heb met onder meer Maaike van der Windt en Berend Simons. Ik geloof erin dat dit een relevant netwerk is en ook voor onze young professionals waardevol is. Vandaar dat we dit graag stimuleren en aan meedoen. De reacties zijn tot nu toe al erg positief.’
Wat wil je de Reisgenoten meegeven?
‘Netwerken is ook werken, soms voelen young professionals zich te druk om contact te onderhouden, maar je zult merken dat waardevolle contacten je op (onverwachte) momenten goed kunnen helpen. En jij hen. Wees tijdens de bijeenkomsten lekker jezelf en wees open over je onzekerheden. Juist daar zit vaak de verbinding, want anderen hebben dit ook. Vergeet niet dat de meest waardevolle momenten soms aan de bar plaatsvinden. Sla de borrel dus niet over!’
***
Plezier
Maaike van der Windt (de Jong Intra Vakanties): ‘Wij hebben een aantal hele leuke, relatief nieuwe medewerkers die alleen bij de Jong Intra Vakanties hebben gewerkt. We vinden het belangrijk dat zij een bredere blik krijgen op de reisbranche, een netwerk opbouwen en de reisbranche net zo leuk gaan vinden als wij.’
Wat wil je de young professionals meegeven?
‘Haal eruit wat voor jou waardevol is, maar zorg er tegelijkertijd voor dat je geniet van de ervaring en een leuke tijd hebt met de andere Reisgenoten.’
***
Energie
Fenny Koppen (Riksja Travel): ‘Toen Berend Simons met het eerste idee kwam, waren we meteen enthousiast. We vinden het belangrijk om jonge mensen te stimuleren en ze de kans te geven hun netwerk te vergroten en meer te leren over hoe de reisbranche en verschillende bedrijven werken. Juist door elkaar informeel te ontmoeten, ervaringen te delen en inspiratie op te doen, groeien ze sneller. Dat is goed voor henzelf én voor onze branche. Het is dan ook super dat we dit met de deelnemende bedrijven hebben kunnen opzetten en vormgeven, en het is nog leuker om al deze young professionals te mogen ontvangen.’
Wat geef je de jonge talenten mee?
‘Er zijn veel manieren om je blik te verruimen. Reisgenoten is daar één van, maar denk ook aan initiatieven als de Young ANVR. Het belangrijkste is dat je je frisse blik durft te gebruiken. Juist omdat je nog niet vastzit in patronen, kun je nieuwe ideeën en energie inbrengen.’
Top 50 los ontvangen?Op zoek naar een fysiek exemplaar van de Top 50? Geen probleem! Word nu abonnee (Compleet óf Web Only) en ontvang ook de Top 50 van 2025. Klik hier voor meer info.
Dit interview is verschenen in de Top 50-editie van dit jaar. Lees het hele magazine online én gratis via onderstaande link.
Geef een reactie