
Hoe verliep de zomer van 2025? Of anders gezegd: wie verdient er nog geld? Vliegt de Nederlandse klant vaker vanaf buitenlandse luchthavens? En hoe staat het met de nieuwe generatie? Deze en andere onderwerpen kwamen aan bod tijdens het traditionele Top 50-interview met topmanagers uit de branche. ‘Het was een atypisch jaar.’
Voor het traditionele Top 50-interview kiest TravMagazine dit jaar voor restaurant Central Park in Voorburg. De gesprekspartners zijn Gunay Uslu (CEO van (Corendon), Marc van Deursen (CEO Prijsvrij/D-reizen) en Arjan Kers (General Manager TUI Nederland en België).
De zomer van 2025 ligt achter ons. Wie heeft er nog geld verdiend?
Uslu: ‘Het jaar begon als een speer, echt hartstikke goed, met veel boekingen. Maar vanaf april zagen we een vertraging. Het pakte in juni en juli wel weer op, maar dat was vooral last minute. Uiteindelijk hebben we qua passagiersaantallen meer geboekt dan vorig jaar, maar er is wel minder verdiend. Je moest op het laatst toch iets met de prijs doen om de mensen binnen te krijgen, waardoor je met dunnere marges werkt.’
Van Deursen: ‘Dat beeld is herkenbaar. Voor ons was het echt een heel goed jaar met 20 procent groei, maar die groei was sterker in de eerste helft van het jaar dan daarna. De prijzen en marges kwamen overal in de markt onder druk te staan. Omdat wij die groei in volume hebben gerealiseerd, hebben we wel meer winst gemaakt dan vorig jaar, maar de winst per boeking was lager. Je moest er meer voor doen, meer marketingactiviteiten ontplooien. Ons model is natuurlijk anders; wij hebben geen eigen voorraad. Dus als de prijzen bij airlines dalen, geeft ons dat meer speling om te concurreren.’
Kers: ‘Het was een atypisch jaar. Direct na Covid hadden we een enorme inhaalslag van mensen die zo snel mogelijk weg wilden. Dit jaar zagen we, net als Marc, dat de vroegboekers er weer vroeg bij waren, wat een goed begin leek. Maar waar campagnes vroeger na februari een beetje afliepen, staan we nu het hele jaar ‘aan’. Je ziet overal billboards, het hele jaar door is er korting. We hebben die markt misschien een beetje verpest; mensen weten niet meer of ze vroeg moeten boeken of wachten tot het laatste moment. Dat laatste zie je nu heel sterk gebeuren, mensen beslissen ontzettend laat.’
Er werd veel met kortingen gewerkt, terwijl de hotels op de bestemmingen altijd vol lijken te zitten. Wie betaalt uiteindelijk die korting?
Kers: ‘Dat betaal je deels zelf, natuurlijk. Als de markt niet beweegt, moet jij bewegen. Voor ons draait alles om de loadfactor van de airline; die moet zo hoog mogelijk zijn. Een 1 procent betere loadfactor is belangrijker dan je marges hoog houden. Dus wij sturen altijd op die load factor en dan moet je soms onder de kostprijs verkopen om die volumes binnen te halen. Die volumes komen er wel, maar het gaat ten koste van je eigen marge. Gelukkig wordt er aan het eind van onze keten, met eigen hotels en eigen vliegtuigen, genoeg verdiend.’
Van Deursen: ‘Dat prijsmodel heeft ook impact op ons. Als TUI en Corendon met de prijs omlaag gaan en wij willen onze omzetgroei op peil houden, dan moeten wij ook iets doen. Wij voelen dan weliswaar niet de pijn van iets onder kostprijs verkopen, maar zien het wel terug in lagere marges en commissies.’
(Tekst gaat verder onder de foto)

Foto Marc van Deursen (© Nils van Houts/TravMagazine)
Een ander opvallend punt is de verschuiving tussen online en offline. Marc, is de grote groei bij D-reizen offline eruit?
Van Deursen: ‘Sinds we D-reizen hadden overgenomen, zagen we ook offline een sterke groei. Maar dit jaar was het voor het eerst dat de sterke groei eruit was, met 1 procent groei in de winkels. Terwijl we online enorm groeiden: plus 25 procent bij D-reizen online en zelfs een groei van 40 procent bij Prijsvrij. Het lijkt erop dat mensen zich na de onzekerheid van Corona weer comfortabeler voelen bij online. Daarbij was onze strategie het afgelopen jaar ook iets minder sterk, onder andere in marketingactiviteiten.’
Kers: ‘Dat is interessant, want bij ons presteert de retail juist heel goed, opvallend goed zelfs. Wij zien dat de markt heel erg beweegt naar prijs en simpliciteit. Mensen die veel flexibiliteit zoeken, vinden dat misschien makkelijker op de website van Marc. Hij kan moeiteloos een vlucht van Amsterdam naar Gran Canaria combineren met een terugvlucht via Düsseldorf. Daar is een markt voor. Onze traditionele klant komt misschien nog eerder naar de winkel. Wij sturen meer op onze eigen content, waardoor we online wat gestagneerd zijn, terwijl de winkels blijven presteren.’
Steeds meer Nederlanders wijken uit naar buitenlandse luchthavens, mede door de hoge vliegbelasting in Nederland. Corendon speelt daarop in door volgende zomer veel vertrek vanaf Düsseldorf en Keulen/Bonn aan te bieden. Is die vlucht over de grens een zorgelijke ontwikkeling?
Kers: ‘Zeker. In Nederland heb je tax op tax op tax, wat ons het duurste land maakt om vanuit te vertrekken. Als je dan hoort dat er volgend jaar met de meivakantie mogelijk weer problemen op Schiphol worden verwacht, helpt dat niet. Als je nu al zegt dat je als luchthaven je zaakjes volgend jaar niet op orde hebt, dan heb je echt een probleem.’
Uslu: ‘Mensen zijn bereid om in de auto te stappen. De prijsverschillen zijn enorm, soms wel 100 tot 120 euro per persoon. Voor een gezin van vier is de keuze voor Düsseldorf dan snel gemaakt. En laten we eerlijk zijn: het zijn prettige, overzichtelijke luchthavens met snelle check-in en voordelig parkeren. Düsseldorf heeft momenteel 900.000 Nederlandse passagiers, Keulen/Bonn heeft er 600.000 en vanuit België vliegen een miljoen Nederlanders. Dat is samen 2,5 miljoen passagiers. Bij Corendon wordt Düsseldorf volgend jaar de grootste luchthaven.’
Van Deursen: ‘Voor ons is Düsseldorf al jarenlang een van de belangrijkste luchthavens, na Amsterdam misschien wel nummer twee. We zien dat de consument de grens overgaat en als je dat flexibel kunt aanbieden, pak je daar klanten mee.’
De reisbranche ligt politiek en maatschappelijk onder een vergrootglas. Van het verbieden van buitenreclames in Den Haag tot acties van Extinction Rebellion. Bij TUI werd eind augustus zelfs het hoofdkantoor in Rijswijk beklad. Wat doet dat met je?
Kers: ‘Met mij persoonlijk doet het niets. Dat ze ons kantoor bekladden, is natuurlijk niet leuk, maar heb door de jaren heen wel een olifantenhuid gekregen. Dat ze echter mijn mensen in de reisbureaus benaderen en intimideren, daar heb ik wel moeite mee. Die worden opgebeld of krijgen een ‘bezoekje’. Dat gaat veel te ver. Het is al lastig genoeg om jonge mensen voor onze sector te werven, en als ze dan op zo’n manier worden lastiggevallen door mensen met een andere mening, vind ik dat niet netjes. Het lastige is: je kunt het nooit goed doen. Stoppen met vliegen is de enige optie die zij accepteren, een echte dialoog is niet mogelijk.’
Uslu: ‘Vergeet niet: het grootste deel van de Nederlanders wil graag op vakantie gaan. Ook als ze duurzaamheid en de toekomst van de aarde bovengemiddeld belangrijk vinden. Er is nauwelijks ruimte om aan te geven wat we doen op het gebied van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen: de beschuldiging van greenwashing ligt steeds op de loer. Het gevolg is dat je er maar liever niet meer over praat, en dat is schadelijk. Want de hotels die hun best doen, willen beloond worden voor hun goede gedrag. Het is ook merkwaardig, en een beetje tegenstrijdig. We hoéven niet te communiceren over duurzaamheid, want ik denk niet dat we er een reis meer om verkopen, maar we wíllen het graag, omdat dat ook bijdraagt aan een andere mindset.’
(Tekst gaat verder onder de foto)

Foto Arjan Kers (© Nils van Houts/TravMagazine)
Van Deursen: ‘Je wordt er inderdaad moedeloos van. Een jaar geleden stond duurzaamheid bij ons veel hoger op de agenda in onze marketing. We hebben in Den Bosch een van de duurzaamste kantoorpanden van Nederland ontwikkeld, maar ik heb er het laatste jaar naar buiten toe bijna geen aandacht meer aan besteed. Wij zijn een reisbedrijf; we faciliteren mensen in het genieten van een vakantie. Het is bijna alsof je wordt gestraft als je erover probeert te praten. Het loont niet. Het gekke is, we willen allemaal een duurzame wereld achterlaten voor onze kinderen. Het is geen keuze, het is een noodzaak om toekomstbestendig te zijn. Maar de makkelijkste weg voor reisbedrijven is om er niets over te zeggen, en dat helpt niemand.’
Zou een gezamenlijke campagne vanuit de branche, om het positieve van reizen te benadrukken, een oplossing zijn?
Van Deursen: ‘Dat wordt al heel snel als greenwashing gezien. Wij hebben een commercial getest met de boodschap ‘Geniet, maar reis met mate’, waarin we mensen wilden aanmoedigen om misschien twee keer in plaats van drie keer per jaar te vliegen, maar dan langer te blijven. Mijn LinkedIn-box stroomde vol met beschuldigingen. Je kunt heel weinig goed doen. Ik vind wel dat we ons niet moeten schamen voor wie we zijn. We zijn een belangrijke branche die een grote behoefte vervult: ontspanning.’
Kers: ‘Precies. De discussie is vaak zo kortzichtig. We kijken heel egoïstisch naar Nederland, maar wat gebeurt er met de bestemmingen als wij morgen niet meer komen? Dan stopt de economie daar, de scholing, de ontwikkeling. Dan moeten we geld gaan stúren, terwijl we nu mensen sturen die een mooie ervaring hebben én bijdragen aan de lokale economie. We weten allemaal dat we moeten verduurzamen, maar de gemiddelde Nederlander is vooral bezig met de prijs. Waarom zouden wij als reisbranche een andere positie moeten innemen dan andere sectoren met vergelijkbare problematiek? In de autoindustrie zie je ook geen advertenties met ‘Geniet, maar rijd met mate’.’
(Tekst gaat verder onder de foto)

Foto Gunay Uslu (© Nils van Houts/TravMagazine)
Een ander thema dat iedereen bezighoudt, is Kunstmatige Intelligentie (AI). Wat is de rol van AI binnen jullie bedrijven?
Uslu: ‘Ik vind AI te gek. Het zorgt ervoor dat je je werk veel efficiënter kunt doen, en je kunt je service ermee verbeteren. Het gaat wel heel snel, dus je moet je best doen om het bij te houden. We hebben binnen Corendon verschillende AI-projectgroepen en pilots lopen op diverse afdelingen. In het contactcenter wordt het natuurlijk toegepast om klanten te helpen die relatief eenvoudige verzoeken en vragen hebben. En minder zichtbaar, maar minstens zo belangrijk: we zijn bezig om met behulp van AI ons aanbod en onze diensten te optimaliseren. Over niet al te lange tijd zullen potentiële klanten via AI-Agents hun boeking doen, daar willen we op voorbereid zijn. Zo kan ik nog wel even doorgaan: crisiscommunicatie, contractmanagement, in finance. Het zorgt ervoor dat je in korte tijd heel veel informatie en inzichten met elkaar kunt verbinden. We proberen onze medewerkers te prikkelen om mee te doen, ook degenen die denken: ‘Ik ben over vijf jaar klaar, kan ik deze trend overslaan?’.’
Van Deursen: ‘Bij ons speelt het op dezelfde vlakken, maar ook in softwareontwikkeling. Je kunt nu bepaalde dingen automatisch laten programmeren waar je voorheen ontwikkelaars voor nodig had. We gebruiken het bij klantcontact, finance en zelfs onze juridische afdeling haalt contracten door een tool die direct aangeeft wat er aangepast moet worden en of iets bijvoorbeeld volgens Nederlands recht moet zijn. We hebben die tool gekscherend ‘Martina’ genoemd, omdat onze jurist Maarten net vertrok.’
Kers: ‘De snelheid waarmee AI onze sector gaat veranderen, moet echt niet onderschat worden. Het is de grootste uitvinding sinds de komst van het internet. Het begint al bij het zoeken en boeken; het gebruik van Google Search neemt al af, mensen gebruiken nu ChatGPT. Dit gaat zo snel dat de vraag is hoe onze branche er over een paar jaar uitziet. Ik gebruik AI zelf al de hele dag met Copilot. Het wordt een hele uitdaging voor reisagenten en ZRA’s om de toegevoegde waarde te blijven leveren, wanneer een klant straks een complexe rondreis zelf vanaf de bank kan samenstellen. Hun rol zal veranderen en misschien minder belangrijk worden. Het is van belang dat zij zich met nieuwe technologie blijven wapenen om relevant te blijven. Aan kleinere, individuele ondernemers vraagt dat veel van hun middelen om in de nieuwe technologie te investeren. Maar het is geen optie om het niet te doen. AI verandert onze wereld razendsnel.’
Van Deursen: ‘De vraag is ook hoeveel waarde een klant blijft hechten aan de persoonlijke ervaring van een expert aan de andere kant van de lijn. AI kan een rondreis door Amerika voorstellen, maar een ervaren reisadviseur kan zeggen: ‘Ik zou in dat nationale park geen twee nachten blijven, dat is te klein’.’
Kers: ‘Maar ook dat gaat AI op den duur voor je oplossen. Het is de grootste uitvinding na het internet, die zich steeds verder en sneller ontwikkelt.’
Gunay, jij bent nu ruim twee jaar terug in de reiswereld na je periode als staatssecretaris. Hoe bevalt de terugkeer?
Uslu: ‘Het voelt alweer zo lang geleden. Ik zit er middenin. We zijn volop bezig met volgend jaar, met innovaties, met de aanpak voor de toekomst. De reisbranche is een sector die enorm in beweging is en afhankelijk van allerlei ontwikkelingen in de wereld, van oorlogen tot Amerikaanse handelstarieven. Het is best volatiel en kwetsbaar. Wat me elke dag weer raakt, is hoe blij onze klanten zijn. Ze sparen het hele jaar voor die ene vakantie, hebben maanden voorpret en maanden napret. Als ik dan een stage loop bij onze eigen airline als stewardess, en om zes uur ‘s ochtends op Schiphol sta en die vrolijke gezichten van onze passagiers zie, word ik daar zelf ook heel blij van.’
Je zei ooit in een interview dat je met Corendon onbevangen wilt blijven? Hoe doe je dat?
‘Door op een andere manier naar dingen te kijken, maar ook in het klantcontact. Onze crew aan boord speelt daar een belangrijke rol in, waarbij een grapje op zijn tijd moet kunnen. Ik hoorde laatst dat een crewlid bij aankomst op een Turkse luchthaven na de landing via de speakers had gezegd: dames en heren, welkom op Mallorca. Dan zie je passagiers wel even raar kijken voordat ze doorhebben dat het een grapje is.’
(Tekst gaat verder onder de foto)

Foto Marc van Deursen (© Nils van Houts/TravMagazine)
Marc, er speelt een heel andere, persoonlijke kwestie bij jou: het conflict met aandeelhouder REWE/Dertour. Hoe voelt dat?
Van Deursen: ‘Niet fijn natuurlijk. Ik had een fantastische relatie met REWE, maar om privéredenen wilde ik in 2019 mijn aandelen verkopen om in mijn privésituatie alles financieel geregeld te hebben. Er is me toen door REWE gevraagd aan te blijven om de verkoop van het hele bedrijf te begeleiden. Toen brak corona uit, de verkoop ging niet door en ik ben weer vol in het zadel geklommen. Later heb ik D-reizen overgenomen, wat een cruciale stap was. Zonder TUI en Corendon, die we nu bij Prijsvrij en D-reizen ook verkopen, was dat trouwens een veel moeilijker verhaal geworden. De samenwerking met het oude management van REWE was geweldig, maar met de nieuwe mensen zijn er andere keuzes gemaakt. Het gaat mij niet om meer geld, maar om mijn eer en zelfrespect. Ik sta voor mijn team. Er zijn momenteel ontwikkelingen die positief zijn, dus ik heb er alle vertrouwen in dat het goedkomt.’
Kers: ‘Ik wil daar toch iets over zeggen. Ik kende Marc alleen van horen zeggen, maar toen hij D-reizen overnam, nam hij contact op. Ik vond het een ontzettend stoere stap. Die mensen in de D-reizen winkels hadden geen schuld aan wat er was gebeurd. Dat hij die keten overnam, getuigt van echt ondernemerschap. Het is goed voor de hele sector. Daarom was het voor ons vanzelfsprekend om de samenwerking aan te gaan. Het draagt bij aan een gezonde reisbranche.’
Van Deursen: ‘Dat waardeer ik enorm. Arjan heeft voor mij echt een belangrijke rol gespeeld in het openen van deuren en mij wegwijs gemaakt in de branche, ondanks dat we concurrenten zijn. Dat heeft het succes van D-reizen absoluut groter gemaakt.’
We hebben het gehad over capaciteit, vliegtuigen en het verschuiven van vluchten naar het buitenland. Marc, ik zag onlangs een grapje van jou op LinkedIn met een Prijsvrij-vliegtuigje. Is een eigen airline iets wat je ambieert?
Van Deursen (lacht): ‘Daar kreeg ik inderdaad veel vragen over. Ik denk dat het jongetje in mij dat fantastisch zou vinden, maar het past niet bij ons model. Ons model is juist heel flexibel; we kunnen inspelen op de concurrentie omdat er veel capaciteit in de markt is. De techniek achter onze organisatie stelt ons in staat alles te combineren en de beste prijs uit de markt te halen. Een eigen luchtvaartmaatschappij starten is vandaag de dag complex, zeker met thema’s als duurzaamheid. Wij hebben niet eens eigen allotments; we kopen in op het moment dat er geboekt wordt. We hebben wel een eigen beddenbank, maar werken ook met andere beddenbanken samen.’
Kers: ‘Ik snap die keuze wel. Marcs model is slim en flexibel. Een eigen airline heeft voor- en nadelen. Het voordeel is dat je snel kunt schakelen. Als er iets in Egypte gebeurt, kun je die capaciteit direct verplaatsen naar de Canarische Eilanden zonder te hoeven onderhandelen met een externe partij. Het nadeel is dat je een bepaalde loadfactor nodig hebt om rendabel te zijn, zo rond de 95-96 procent. Bovendien is de Nederlandse markt beperkt door het gebrek aan slots, wat het voor nieuwe toetreders bijna onmogelijk maakt.’
(Tekst gaat verder onder de foto)

Foto Arjan Kers (© Nils van Houts/TravMagazine)
Gunay, Corendon gaat volgend jaar zomer vliegen vanaf Duitse luchthavens. Gaan jullie hiervoor Nederlandse slots opgeven?
Uslu: ‘Nee, absoluut niet. Het is ook niet zo dat Corendon Dutch Airlines vanaf Düsseldorf en Keulen gaat vliegen. We gaan als touroperator heel veel pakketreizen aanbieden met als vertrekpunt een van die luchthavens. De vluchten worden uitgevoerd door onze zusterbedrijven uit Malta en Turkije.We volgen simpelweg de klant. We zagen een trend dat zelfs mensen uit Volendam liever vanaf Düsseldorf vlogen dan vanaf Maastricht. Dat was voor ons een alarmbel. Mensen zoeken op onze site actief naar vertrek vanaf Düsseldorf. Dat heeft voornamelijk met de prijs te maken. Het wrange is dat de milieudruk niet verdwijnt; hij verplaatst zich alleen. Mensen rijden nu verder, dus de totale footprint wordt misschien zelfs groter.’
Kers: ‘Precies. Die druk vanuit de overheid is typisch Nederlands. Collega’s in Duitsland en andere landen kijken met verbazing naar de regelgeving waar wij mee te maken hebben. Het ondernemersklimaat in Nederland wordt steeds lastiger. De politiek zou ondernemers moeten helpen in plaats van tegenwerken, zeker als het gaat om verduurzaming. Wij voelen die tegenwerking in alle aspecten.’
Het lijkt of Den Haag niet echt naar de reissector luistert. Is de sector niet groot genoeg of de lobby niet sterk genoeg?
Uslu: ‘Toerisme staat vaak niet hoog op de politieke agenda, terwijl het ontzettend belangrijk is voor Nederland, zowel het uitgaande als het inkomende toerisme. Het valt onder verschillende ministeries: Economische Zaken, Buitenlandse Zaken, Infrastructuur en Waterstaat, Cultuur, Binnenlandse Zaken. Het zou helemaal niet gek zijn om een bewindspersoon te hebben die zich hier meer specifiek mee bezighoudt en ook kijkt naar de duurzaamheidsaspecten. Die onderwerpen passen logisch bij elkaar.’
Kers: ‘Ik geloof daar heilig in. Als wij nu lobbyen, moeten we met drie of vier verschillende ministeries praten: Infrastructuur en Waterstaat voor luchtvaart, Financiën en Economie voor andere zaken, en ze spreken niet met elkaar. Eén aanspreekpunt dat het hele pakket vertegenwoordigt, zou het zoveel makkelijker maken. Toerisme is goed voor 3 tot 4 procent van het BBP, maar de discussie wordt vaak versmald tot alleen luchtvaart, terwijl toerisme veel breder is.’
Van Deursen: ‘Het is vreemd dat Zuid-Europese landen vrijwel allemaal een minister van Toerisme hebben en wij niet.’
Moeten we de ‘Vakantiepartij’ van TUI weer uit de kast halen?
Kers (lacht): ‘En een minister van Toerisme. Laten we iemand voordragen. Ik ken nog wel een voormalig staatssecretaris van Cultuur en Media…’
(Tekst gaat verder onder de foto)

Foto Arjan Kers en Marc van Deursen (© Nils van Houts/TravMagazine)
Hoe zit het bij jullie met de opvolging voor nieuwe generaties? Staan de kinderen en familieleden klaar?
Van Deursen: ‘Mijn zoon Abel (20) werkt niet voor mij. Hij is samen met onze directeur marketing, Mathijs Bos, een eigen bedrijf begonnen onder de naam Senses. Dat richt zich op het luxe segment. Ik denk dat dat beter is, dat hij eerst zijn eigen dingen doet. We hebben een fantastische relatie en die wil ik niet beschadigen. In het bedrijf ben ik een andere persoon en moet ik soms harde beslissingen nemen, ook als het mijn zoon zou betreffen. Ik zou misschien zelfs strenger voor hem zijn omdat hij een soort verlengstuk van mezelf is. Laat hem nu maar lekker zijn eigen fouten maken, net als ik heb gedaan. Als hij vragen heeft, kan hij altijd bij me terecht.’
Uslu: ‘Mijn zoon Kaan (21) doet de hotelschool en loopt nu stage bij Mondi Jan Thiel Restaurant in ons Livingstone Resort op Curaçao . Mijn dochter Rana studeert architectuur en is fotograaf, en ze verzorgt alle kunst en tentoonstellingen in onze hotels. Ze zitten dus meer in de hotel- en F&B-kant, wat toch anders is dan de reisorganisatie. Het is goed voor hen om ook elders ervaring op te doen. Kaan heeft zijn eerste stage bij Iberostar in Barcelona gelopen. Atacan, mijn neef, is de directeur van de hotels. De familie is dus goed vertegenwoordigd.’
Kers: ‘Mijn dochter Luna werkt ook in de sector en is een talent, maar als ze morgen ergens anders wil werken, is dat ook prima. Het belangrijkste is dat ze gelukkig is. Mijn visie was altijd: hard werken om mijn kinderen een mooie toekomst te gunnen. Nu ze hun eigen pad hebben gevonden, is het misschien tijd om eens aan mezelf te gaan denken.’
Wat zou je doen als je niet in de reiswereld werkte?
Uslu (lachend): ‘Dan zou ik zelf erg veel op reis gaan. Fulltime consument zijn, dat lijkt me heerlijk.’
Kers: ‘Mijn droom was om profvoetballer te worden, maar dat liep even anders. Kunstschilderen? Nee, dat is gewoon een leuke hobby. Als ik kijk naar wat ik hierna zou willen doen, dan zou ik graag iets willen terugdoen voor de wereld. Misschien iets met een NGO (non-gouvernementele organisatie, red.) in Afrika, om alle kennis die ik heb opgedaan in te zetten waar het echt nodig is.’
Van Deursen: ‘Ik denk dat ik iets creatiefs had gedaan. Wat ik nu het leukste vind binnen het bedrijf is plannen maken: de commercials, de muziek, de campagnes. Bij het maken van de commercials, zoals met Leo Alkemade en zijn dochter Liselot, ben ik bijvoorbeeld nauw betrokken. Ik heb vroeger ook in de bouw gewerkt, als dakdekker in Chicago. Misschien was ik dat wel blijven doen.’
(Tekst gaat verder onder de foto)

Foto Gunay Uslu (© Nils van Houts/TravMagazine)
Wat is het beste advies dat je ooit hebt gekregen en van wie?
Uslu: ‘Van mijn ouders, toen ik een tiener was. Bij elke beslissing die ik moest nemen, zeiden ze: ‘Spring erin. Als het nodig is, vangen we je wel op, en anders ga je lekker zwemmen.’ Dat heeft me enorm veel zelfvertrouwen gegeven om avonturen aan te gaan en dingen te doen die ik niet zo goed kende.’
Kers: ‘Van mijn vader. Ik had als voetballer periodes dat ik minder in de wedstrijd zat en niet scoorde. Mijn vader zei dan altijd: ‘Mouwen opstropen, keihard door blijven vechten, dan komen de resultaten vanzelf wel weer.’ Dat heb ik meegenomen in mijn professionele carrière. In mindere periodes niet achteroverleunen, maar juist naar voren blijven gaan.’
Van Deursen: ‘Ik heb er eigenlijk twee. De eerste is: ‘Your happiness depends on the quality of your thoughts’. Probeer altijd positief te denken, want dat bepaalt hoe je in het leven staat. De tweede heeft me als ondernemer vaak geholpen in situaties waarin ik dacht: Hoe kom ik hier nog uit? Een winnaar is een loser die niet heeft opgegeven’. Soms zie je geen uitweg, maar als je doorzet, kun je er toch winnend uitkomen. Die moeilijke momenten, wanneer je met je kont over de grond gaat en weer opstaat, vormen je meer dan de successen.’
(Foto’s: © Nils van Houts/TravMagazine)
Top 50 los ontvangen?Op zoek naar een fysiek exemplaar van de Top 50? Geen probleem! Word nu abonnee (Compleet óf Web Only) en ontvang ook de Top 50 van 2025: https://www.travmagazine.nl/abonnementen/
Geef een reactie