
Wie in de reisbranche werkt, weet dat verkiezingsuitslagen nooit zomaar cijfers zijn. Het zijn koersaanwijzers, niet alleen voor Den Haag, maar ook voor Schiphol, start-ups in duurzaam reizen, het reisbureau in Amersfoort en voor de reiziger die een pakketreis boekt. De verkiezingsuitslag van 29 oktober heeft weer duidelijk gemaakt: de landelijke politiek bepaalt gelukkig niet óf Nederlanders willen reizen, maar wel hoe makkelijk, hoe verantwoord en hoe betaalbaar dat is en blijft.
We hebben nog geen idee of we ‘centrumrechts’ zullen gaan of ‘door het midden gaan’. Maar hoe de nieuwe regeringscoalitie er ook uit zal zien, als we de campagnegeluiden mogen geloven zal er worden ingezet op ‘nationaal belang eerst’. Dat klinkt misschien abstract, maar voor uitgaande vakantie- en zakenreizen betekent het concreet dat grenzen, belastingen en regelgeving weer een prominenter onderwerp worden. Er liggen al concrete voorstellen voor een hogere vliegbelasting en mogelijk strengere milieunormen voor luchtvaartmaatschappijen. Goed bedoeld en misschien zelfs noodzakelijk om duurzaamheid te bevorderen, maar riskant als het leidt tot het simpelweg verplaatsen van reizigersstromen naar luchthavens net over de grens.
Tegelijk biedt een sterkere nadruk op veiligheid en internationale samenwerking binnen Europa ook kansen. Een stabieler Europa en een meer voorspelbare geopolitieke koers kunnen het vertrouwen van consumenten vergroten, zeker van belang bij verre reizen. De Nederlandse reiziger is koopman en vaak nuchter: hij wil weten waar hij aan toe is, en zekerheid is nog altijd een uitstekend verkoopargument.
Het beleid rond consumentenbescherming is ook in beweging. De roep om transparantie en betrouwbaarheid neemt toe, en dat past onze branche goed. De ANVR maakt zich al decennialang hard voor eerlijke voorwaarden, transparantie in prijzen en het belang van de pakketreis. Een kabinet dat inzet op duidelijkheid en handhaving zou onze boodschap kunnen – en ook eindelijk eens moeten – versterken, zolang (en dat gevaar heb je altijd) de regeldruk maar niet doorslaat in onnodige bureaucratie.
Wat opvalt, is dat het in het debat vóór de verkiezingen nauwelijks ging over uitgaand toerisme of zakenreizen. Alsof reizen vanzelfsprekend is. Dat is het natuurlijk niet. Iedere vertrekhal weerspiegelt onze open blik op de wereld, onze nieuwsgierigheid en verbondenheid. Politieke keuzes kunnen dat versterken of inperken. De uitdaging voor de komende jaren wordt om die balans te bewaren: reizen mogelijk houden, met respect voor mens, klimaat en economie.
Voor ons als reisbranche is er dus werk aan de winkel. Juist daarvoor heb je de ANVR nodig: luisteren, meedenken, uitleggen en niet alleen in Den Haag, maar ook richting consument. Want hoe de nieuwe politieke wind ook waait, Nederlanders blijven graag in beweging. En wie goed luistert naar de reizende Nederlander, hoort vooral dit: grenzen zijn er om over te steken en te overbruggen, en vooral niet om te trekken.
Frank Radstake
Directeur ANVR
frank@anvr.nl
Frank Radstake schrijft als directeur van de ANVR maandelijks een column voor TravMagazine, waarin hij zijn licht laat schijnen over de (internationale) reiswereld. (Archieffoto TravMagazine/Theo de Reus).
Geef een reactie