
Wie dacht dat het reisbureau ten dode was opgeschreven, heeft Generatie Z nog niet ontmoet. Terwijl oudere vakantiegangers hun boekingen al jaren grotendeels online regelen, loopt de jongste generatie juist warm voor persoonlijk advies.
Dat zegt Stef Driessen, Sector Banker Hotels & Leisure bij ABN AMRO Bank, in de komende uitgave van de Top 50 van TravMagazine, die volgende week verschijnt.
Onder de kop ‘De comeback van het persoonlijke reisgesprek’ schrijft Driessen een uitgebreide beschouwing over het boekgedrag van Generatie Z (geboren tussen circa 1995 en 2010, red.).
‘Uit de Vakantiesentimentmonitor van NBTC blijkt dat het aandeel jongeren dat informatie inwint bij een fysiek reisbureau het afgelopen jaar is gestegen van vijf naar twaalf procent. Daarmee raadplegen zij vaker een reisadviseur dan welke andere generatie ook’, zegt Driessen.
Hij vervolgt: ‘Voor aanbieders en bestemmingen is dat geen hang naar vroeger, maar een teken van iets groters: de behoefte aan vertrouwen in een wereld vol keuzestress. Jongeren zoeken iemand die helpt te filteren, niet alleen te boeken. Wie menselijk advies weet te combineren met digitale precisie, bouwt voorsprong op het gebied van merkvoorkeur en herhaalbezoek.’
Omzet reisbureaus hoger
Sinds de coronapandemie herstelde de reisbranche verrassend snel. Volgens data van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), geanalyseerd door ABN AMRO, ligt de omzet van reisbureaus sinds 2022 structureel hoger dan vóór de pandemie.
Driessen: ‘Hogere prijzen voor vliegtickets en hotels verklaren dat deels, maar niet volledig. Jongere reizigers zoeken niet alleen een aantrekkelijk aanbod, maar vooral een partner die met hen meedenkt. Waar eerdere generaties massaal hun weg online vonden, laten jongere groepen met hun hogere bezoek aan fysieke reisbureaus een duidelijke voorkeur zien voor zekerheid, persoonlijk advies en authenticiteit.’
Driessen: ‘De cijfers laten een interessante paradox zien.’
De complete beschouwing van Driessen is te lezen in de Top 50, de jaarlijkse uitgave van TravMagazine waarin de grootste reisbedrijven van Nederland worden gepresenteerd. De Top 50, met dit jaar als motto ‘The Next Generation’, verschijnt eind volgende week. De primeur is voor deelnemers van het ANVR-congres, die het magazine donderdag 13 november ontvangen bij vertrek naar congresbestemming Marokko. (Archieffoto TravMagazine/ABN AMRO).
Geef een reactie