
Sinds de invoering van de nieuwe havengelden op Schiphol kiezen luchtvaartmaatschappijen steeds vaker voor stillere vliegtuigen op vluchten van en naar de luchthaven.
In het eerste halfjaar van 2025 was dit effect duidelijk zichtbaar: het aandeel vliegtuigen in de stilste categorieën steeg van 23 procent vorig jaar naar 33 in juli tot en met september. Deze ontwikkeling versnelt de dalende trend van het vliegtuiggeluid in de omgeving van Schiphol. Dit is zichtbaar in de prognose voor het nieuwe gebruiksjaar vanaf 1 november 2025.
‘De trend zet door: Schiphol wordt stiller’, zegt CEO Pieter van Oord. ‘We zien dat luchtvaartmaatschappijen bewust kiezen voor stillere toestellen, zeker in de nacht. Dat is een goede ontwikkeling. We blijven ons inzetten voor een stillere luchthaven, die steeds beter in balans is met haar omgeving.’
Met de havengelden stimuleert Schiphol luchtvaartmaatschappijen al langer om stillere vliegtuigen in te zetten, zegt Van Oord. De nieuwe tarieven die sinds 1 april 2025 gelden, maken het gebruik van stillere vliegtuigen financieel nog aantrekkelijker: hoe stiller het toestel, hoe minder havengelden de luchtvaartmaatschappijen in verhouding betalen om van en naar Schiphol te vliegen. Ook is overdag vliegen goedkoper dan in de nacht.
De nieuwe tarieven zorgden voor toegenomen inzet van de stilste vliegtuigen. In april tot en met juni 2025 behoorde 30 procent van de vliegtuigen tot de stilste twee tariefklassen (S6, S7). In 2024 was dit nog 23 procent. De maanden daarop zette de trend door: in juli tot en met september 2025 werd 33 procent van alle vliegtuigbewegingen op Schiphol uitgevoerd met de stilste toestellen. Dit laat zien dat luchtvaartmaatschappijen steeds vaker kiezen voor stillere toestellen en zo bijdragen aan een stiller Schiphol, gestimuleerd door de verdere aanscherping van de tariefdifferentiatie, zegt Schiphol.
De recent gepubliceerde prognose voor gebruiksjaar 2026 (1 november 2025 tot en met 31 oktober 2026) bevestigt dat de langjarige trend van minder vliegtuiggeluid rond Schiphol doorzet. De prognose laat een verdere daling van geluidsbelasting in de omgeving zien. Deze ontwikkeling wordt versneld door de inzet van stillere toestellen en gerichte maatregelen, zoals het ontmoedigen van nachtvluchten. Schiphol blijft zich actief inzetten om deze trend voort te zetten en werkt samen met de luchtvaartsector aan een luchthaven die beter in balans is met de omgeving.
De jaarlijkse gebruiksprognose van Schiphol geeft inzicht in het verwachte aantal vliegtuigbewegingen, baangebruik en geluidshinder rondom de luchthaven. In gebruiksjaar 2026 verwacht Schiphol nu afgerond 476.800 vliegtuigbewegingen, waarvan 25.200 in de nacht. (Foto Schiphol).