
Als ANVR werken we binnen ons label Travel Tomorrow al jaren aan innovatieve onderwerpen binnen de reissector. Dat doen we natuurlijk met en voor onze leden, maar nadrukkelijk ook met andere partijen van wie we kunnen leren. De uitstekende samenwerking binnen het Shopping Tomorrow-programma heeft dit jaar geleid tot een heel interessante Blue Paper waarin we AI, duurzame reiskeuzes en klantloyaliteit hebben gecombineerd. Ik schreef daar al over in een eerdere column. De Blue Paper is voor de – na het lezen van deze column – geïnteresseerden (onder meer) te vinden op de ANVR-website. De uitkomsten en inzichten mogen door leden en business partners vrijelijk worden gebruikt. Wat hebben we nu eigenlijk met elkaar geleerd de afgelopen maanden?
Wie anno 2025 zijn koffer pakt, weet: reizen is allang geen kwestie meer van enkel klikken en boeken. Het draait om kiezen, beleven en herinneren, met technologie als kompas voor een duurzamere toekomst. Kunstmatige intelligentie (AI) is niet langer alleen maar een buzzword van wat snelle verkopers, maar het kan zomaar het hart zijn van moderne reiservaringen. AI is dan een reisgenoot die inspireert, adviseert en straks misschien zelfs voor je boekt, mét focus op transparantie, gemak én groene impact. Dat is echt geen utopie, maar biedt juist een golf van nieuwe mogelijkheden – voor reiziger én reisondernemers – die de reissector fundamenteel kan veranderen.
In de Blue Paper Travel Tomorrow schetsen we glashelder hoe AI de klantreis kan herdefiniëren. Van inspiratie tot herhaalboekingen: slimme algoritmen kunnen opties rangschikken op tijd, prijs én impact. Maar de werkelijke mogelijkheid ligt in het dichten van de kloof tussen intentie en gedrag. Reizigers zeggen duurzamer te willen reizen, maar handelen vaak nog niet daarnaar. AI kan reisbedrijven helpen duurzame alternatieven niet alleen zichtbaar te maken, maar ook standaard als de meest aantrekkelijke keuze te tonen. Geen angst voor greenwashing met controleerbare en transparante claims. Zo groeit het vertrouwen tussen reismerk en reiziger, het belangrijkste fundament van loyaliteit.
Die klantloyaliteit krijgt nieuwe betekenis. Waar reisondernemingen vroeger nog soms worstelden met klantloyaliteit, draait het vanaf nu om relevantie, persoonlijke beleving en emotionele binding. Dat biedt enorm veel kansen met de inzet van AI als de motor voor first-party data, gepersonaliseerde aanbevelingen en moderne loyaliteitsprogramma’s die bewuste keuzes belonen. Of je nu een jongere bent die flexibiliteit zoekt of een senior die zekerheid omarmt, met AI kunnen we meerdere verschillende mogelijkheden laten zien, inclusief real-time prijs, reistijd én impact. Dat past ook binnen de ambitieuze doelstellingen van ANVR en de sector. Een reis die bijdraagt aan de leefbaarheid op de bestemming, dat voelt pas echt goed.
Er zijn ook dingen om goed over na te denken. De inzet van AI is per definitie niet duurzaam, daar moet dan ook kritisch naar gekeken worden. Maar het is vooral zo dat alleen technologie nog geen magic maker is. Menselijk contact blijft zeker onmisbaar; AI vervangt geen adviseur maar ondersteunt hem. Een travel co-pilot als AI-assistent inspireert, plant (en boekt), zonder dat de menselijke dialoog verdwijnt. En last but not least: de sector groeit daarmee naar een competitieve realiteit waarin de relevantste merken winnen, niet de goedkoopste. Wie investeert in transparantie, service, en échte verbinding, maakt zich daarmee ook toekomstbestendig.
De kansen zijn er nu, en de urgentie is groter dan ooit. Een reisbranche die strategisch inzet op AI als hefboom voor klantloyaliteit en duurzame reiskeuzes, bouwt aan direct, loyaal en duurzamer reisplezier. De toekomst van reizen is menselijk én slim, en dat begint gewoon vandaag al. En laten we één ding niet vergeten: de zekerheden die het boeken van je pakketreis bij een ANVR-reisonderneming biedt aan de klant, worden alleen maar belangrijker in een wereld waar de mogelijkheden schier oneindig zijn. Meer dan genoeg reden om hiermee met de sector aan de slag te gaan.
Frank Radstake
Directeur ANVR
frank@anvr.nl
Deze column is tevens gepubliceerd in TravMagazine #14 van eind oktober.
(Archieffoto TravMagazine/Nils van Houts)
Geef een reactie