
Het 60-jarig bestaan van Transavia is geen eindpunt, maar een tussenlanding. Dat verklaarde topman Marcel de Nooijer dinsdagmiddag in Hangaar 2 op Schiphol-Oost, waar de airline in het bijzijn van 140 genodigden zijn 60-ste verjaardag vierde. Onder hen CEO Ben Smith van Air France-KLM, CEO Marjan Rintel van KLM en Robert Tieman, demissionair minister van Infrastructuur en Waterstaat (BBB).
De Nooijer wees op de snelle veranderingen in de wereld, waar bedrijven tegenwoordig gemiddeld maar 15 tot 20 jaar bestaan. ‘Ondanks alle veranderingen en de grote concurrentie is Transavia al 60 jaar een sterk merk en een uniek onderdeel van de Nederlandse samenleving.’
Onder het motto ’60 jaar Transavia vieren we samen’ ontving de jubilerende airline 140 VIP-gasten in Hangaar 2 van JetSupport, op steenworp afstand van het hoofdkantoor op Schiphol-Oost. De feestelijke bijeenkomst was goed georganiseerd, met een serie korte speeches, een paneldiscussie met landelijke (aspirant)politici, de naamgeving van de nieuwe A321neo in retro-stijl en een uitgebreide lunch.
De Nooijer omschreef 60 jaar Transavia als ‘een verhaal over mensen, verbinding, lef en plezier’. Hij verwees naar luchtvaartpionier, mede-initiatiefnemer en eerste topman van Transavia Holland, die aan de wieg van Transavia stond, en die hij bestempelde als ‘iemand met lef, ambitie en een tikkeltje eigenwijs’.
(Tekst gat verder onder de foto’s)
Foto: Marjan Rintel en Marcel de Nooijer.
KLM-topvrouw Marjan Rintel prees de grote prestaties van Transavia, dat miljoenen passagiers over de wereld heeft vervoerd. Als uitdaging voor de toekomst noemde zij de wisselende klantwensen en de geopolitieke situatie in de wereld. ‘Transavia-passagiers stappen geregeld over op KLM en KLM-passagiers stappen geregeld over op Transavia. Het is goed dat dat zo makkelijk kan. Samen hebben we de taak om de luchtvaart schoner, stiller en zuiniger te maken. Het is onze taak om samen aan een toekomstbestendige luchtvaart te werken. Vandaar mijn oproep: houdt vliegen betaalbaar en investeer in infrastructuur en schone brandstoffen. Als KLM staan we naast jullie. En dat doen we al decennialang.’
Topman Ben Smith van Air France-KLM, die uit Parijs was overgekomen, noemde het Transavia-model ‘erg succesvol’. ‘Het is van belang dat we de kans krijgen en geld kunnen verdienen om te blijven investeren in nieuwe toestellen, zoals we als groep doen, en ook kunnen investeren in duurzame brandstoffen als SAF.’
Voor de paneldiscussie over de toekomst van de luchtvaart betrad Marloes van Laake (COO van Transavia) het podium, samen met vertegenwoordigers vanuit de politiek: Tjerk Zeitsen (beleidsmedewerker bij de BBB en tevens kandidaat-Kamerlid voor die partij), Peter de Groot (Tweede Kamerlid VVD) en Chantal van den Bergh (kandidaat Kamerlid voor CDA en momenteel directeur communicatie en marketing bij de Universitair Medisch Centrum Groningen).
Dagvoorzitter Rob van Rossum poneerde de stellingen, zoals: de overheid moet de groei van de Nederlandse luchtvaart stimuleren.
Tjerk Zeitsen (BBB) benadrukte het belang van de luchtvaart voor de economische ontwikkeling van Nederland. Hij stelde dat de luchtvaart Nederland wereldwijd verbindt en essentiële kansen biedt. Volgens Zeitsen moet de overheid blijven investeren in de sector om deze vooruitgang te waarborgen. ‘Een duurzame toekomst van de luchtvaart staat of valt met investeringen in innovatie.’
(Tekst gaat verder onder de foto)
Foto (vlnr): Dagvoorzitter Rob van Rossum, Peter de Groot (VVD), Chantal van den Bergh (CDA), Tjerk Zeitsen (BBB) en Marloes van Laake (Transavia).
Chantal van den Bergh (CDA) gaf aan dat de groei van de luchtvaart in balans moet zijn met duurzaamheid. Zij pleitte voor samenwerking tussen de overheid en de luchtvaartsector om een groene groei te realiseren. Ze benadrukte het belang van duidelijke en duurzame regelgeving.
Peter de Groot (VVD) stelde dat luchtvaart essentieel is voor Nederland en wees op de economische voordelen die de sector biedt. Hij noemde het verhoogde belastingklimaat en de discussie over Schiphol, maar pleitte ervoor om de luchtvaartsector voldoende ruimte te geven om te groeien, zodat Nederland internationaal concurrerend blijft. De VVD steunt het idee van een krachtig luchtvaartbeleid dat zowel de luchtvaart als de omwonenden ondersteunt.
Marloes van Laake (Transavia) verklaarde dat het belangrijk is om niet alleen naar de groei van de luchtvaart te kijken, maar ook naar de technologische ontwikkelingen die de sector verduurzamen. Transavia werkt hard aan het verduurzamen van de vloot om de impact op het milieu te beperken en de vliegtickets betaalbaar te houden.
Wat dat laatste betreft, wezen de panelleden naar de hoge vliegtaks in Nederland en andere hoge kosten, waaronder die van Schiphol, die veel klanten naar luchthavens over de grens jagen. De Groot (VVD): ‘Klanten zoeken een goedkoop ticket op Skyscanner en rijden vervolgens met hun vervuilende auto naar een luchthaven over de grens.’
(Tekst gaat verder onder de foto)
Na de paneldiscussie onthulden Marcel de Nooijer en demissionair minister Tieman de naam van de A321neo retro-huisstijl: John Block.
Het jubileumtoestel maakt deel uit van een omvangrijke vlootvernieuwing. Transavia vervangt de komende jaren alle Boeing 737’s door stillere en zuinigere Airbus A321neo’s en later Airbus A320neo’s. Inmiddels zijn 13 Airbus A321neo’s in gebruik. Nummer 14 wordt eind 2025 verwacht en krijgt de nieuwe livery van Transavia.
Recent werd bekend dat Marcel de Nooijer vertrekt bij Transavia en per 1 januari aan de slag gaat als CEO van Heerema Marine Contractors. De Nooijer, die zes jaar leiding heeft gegeven aan Transavia, verklaarde dat hij er de laatste maanden nog volop tegenaan gaat. ‘Dank jullie wel voor 60 jaar vertrouwen, samenwerking en plezier. We kijken uit naar de komende 60 jaar.’
Foto geheel boven: de directie van Transavia (Foto’s TravMagazine/Theo de Reus).
Geef een reactie