
Berichten dat MSC Group een aandeel zou willen nemen in EasyJet hebben de aandelenkoers van de prijsvechter dinsdag omhooggestuwd.
De aandelenkoers schoot van EasyJet schoot omhoog nadat de Italiaanse krant Corriere della Sera had gemeld dat MSC samen met een investeringsfonds werkte aan een mogelijke investering in de luchtvaartmaatschappij.
De koerswinst daalde aanvankelijk iets nadat MSC tegen persbureau Reuters had verklaard dat het geen plannen in die richting had, maar de koers steeg vervolgens opnieuw snel. ‘MSC ontkent elke betrokkenheid bij deze kwestie’, aldus een woordvoerder tegenover Reuters.
Een dergelijke stap is op zich niet onlogisch: ruim drieënhalf jaar geleden toonde MSC al belangstelling om de luchtvaart in te gaan. Destijds werkte MSC samen met Lufthansa aan een overname van de Italiaanse luchtvaartmaatschappij ITA. Samen brachten ze een bod uit.
Toen Lufthansa en MSC in de biedingsstrijd aanvankelijk het onderspit moesten delven, trok MSC zich eind 2022 terug uit het verkoopproces rond ITA. Uiteindelijk trok Lufthansa Group in zijn eentje aan het langste eind.
Dat de MSC Group ondanks deze tegenslag in 2022 nog steeds geïnteresseerd zou zijn in een deelname aan een passagiers-airline lijkt dan ook niet onwaarschijnlijk, zeggen deskundigen.
Hoe solide de berichten over een mogelijke deelname in EasyJet werkelijk zijn, moet nog blijken. Een verzoek om commentaar van het Duitse fvw|TravelTalk bleef tot nu toe onbeantwoord.
Familiebedrijf
MSC Group (Mediterranean Shipping Company) is een van de grootste (volgens sommigen de grootste) containerrederijen ter wereld. Ook in de cruisewereld behoort het in Genève gevestigde familiebedrijf met MSC Cruises tot de toonaangevende internationale aanbieders, na de Amerikaanse rederijen Carnival, Norwegian en Royal Caribbean.
Volgens een deskundige van de Britse beleggingsfirma AJ Bell is EasyJet geen onbekende als het gaat om overnamegeruchten. De speculaties over een mogelijk bod zullen voorlopig alleen maar toenemen. ‘Beleggers zullen nu serieus nadenken over wie EasyJet zou willen overnemen. Dat verklaart waarom het aandeel nog steeds hoger noteert, ondanks dat MSC elke betrokkenheid ontkent.’
|
Volgens de deskundige is er wel enige logica in het idee dat MSC een aandeel in EasyJet zou willen nemen, ook al lijkt dat op het eerste gezicht een opmerkelijke combinatie.
‘MSC is actief in luchtvracht en heeft dus al een voet in de luchtvaartsector. De overlap tussen beide bedrijven zit vooral in het bedienen van consumenten. MSC heeft een cruisebedrijf en zou Easyjet kunnen zien als een voordelige manier om zich verder uit te breiden in de vrijetijdssector. EasyJet is een groot merk in goedkoop reizen en beschikt bovendien over een snelgroeiende divisie voor pakketvakanties. Combineer dat met een cruisebedrijf en je hebt de ingrediënten voor een grotere speler in de leisuremarkt’, zegt hij tegen Sharecast.com.
Oprichter Stelios Haji-Ioannou en zijn familie blijven de grootste aandeelhouders van EasyJet, met een belang van 15,27 procent. Haji-Ioannou’s EasyGroup bezit bovendien al een cruisebedrijf, toepasselijk easyCruise genoemd, wat betekent dat EasyJet al een natuurlijke partner zou hebben als het de stap naar een nieuwe sector zou willen zetten. (Foto Shutterstock).
Geef een reactie