
Onder de naam Uniglobe Kennis Festival heeft zakenreisorganisatie Uniglobe zaterdag op een nieuwe manier invulling gegeven aan zijn zakelijke dag. Kennisdelen, inspiratie en samenwerking binnen het netwerk stonden centraal, zegt Laura Koreman, sinds april 2024 directeur van Uniglobe Travel Holland.
‘Door de naam van het event te veranderen in Uniglobe Kennis Festival is er een duidelijke verschuiving gekomen in de uitstraling die we aan deze dag wilden geven; jong en fris. Mede door nieuwe jonge collega’s die aan boord zijn gekomen het afgelopen jaar’, zegt Koreman
‘Verscheidenheid aan generaties en toekomstgericht meedenken is hierbij cruciaal voor de organisatie. Waar het event voorheen vooral een zakelijke insteek had, lag de nadruk nu veel meer op het delen van kennis, inspiratie en samenwerking binnen het netwerk. En vooral een setting waarin er ruimte is voor fun en plezier hebben met elkaar.’
De bijeenkomst vond plaats in Kamerik (Buitenplaats Kamerijck), met circa 100 van de in totaal 130 Uniglobe-collega’s. Uniglobe Travel Holland beschikt momenteel over tien vestigingen met drie leden/ondernemers.
De dag stond onder voorzitterschap van tv-presentator Chris Zegers, die door Koreman wordt bestempeld als ‘inmiddels een vriend van de show’.
‘Onder zijn leiding hebben we ingespeeld op alle disciplines binnen de organisatie zodat er voor iedereen in de zaal een interessante spreker was of een relevant onderwerp aan bod kwam. Zo hebben Eric Schouten en Charlotte Bakker van Dyami ons meegenomen in het thema; reizen in een veranderende wereld. Hierin stond het effect van reizen in een geopolitiek uitdagende wereld centraal.
Sydney Brouwer ging in op klantgerichtheid aan de hand van de stelling; als de koning je klant was. Sigrid Scheffer (Travel Marketing) nam de MICE-collega’s bij de hand voor de nodige inspiratie. Ook mocht een panelgesprek over NDC en een uitkijkje richting de toekomst over dit onderwerp niet ontbreken. De uitdagingen op dit vlak gaan hand in hand met het omarmen ervan omdat je hiermee je organisatie toekomstbestendig positioneert, ondanks de initiële obstakels die overwonnen moeten worden.’
(Tekst gaat verder onder de foto)
Foto Laura Koreman.
Het programma was volgens Koreman interactiever, met meer ruimte voor workshops, paneldiscussies en informele kennissessies. ‘Het is uiteraard nog steeds een zakelijke dag, maar door het festivalgevoel overal in door te trekken, voelde het minder formeel en meer als een gezamenlijk leer- en inspiratieplatform. Een gesprek aanknopen met een van onze partners naast een DJ die fijne deuntjes speelt, terwijl de barrista voor goede koffie zorgt, voelt toch meteen een stuk gezelliger aan. En daarbij weten we inmiddels dat de beste gesprekken plaatsvinden in een informele setting. We denken hiermee de best denkbare setting gecreëerd te hebben die past bij deze tijd.’
Hoe was dit merkbaar aan de inhoud van de zakelijke dag?
‘De sessies waren gericht op actuele thema’s en uitdagingen binnen Uniglobe, waarbij deelnemers actief werden betrokken om mee te denken en ideeën uit te wisselen. Er was ruimte voor het presenteren van nieuwe initiatieven en het bespreken van concrete voorbeelden uit de praktijk. Netwerken en samenwerking stonden centraal, waardoor er meer interactie en verbinding ontstond tussen de kantoren, collega’s en partners. Er was meer ruimte voor creativiteit en input vanuit de werkvloer. Het is immers een dag voor iedereen in de organisatie, dus het moet staan als een huis. Kortom: de naamswijziging naar Uniglobe Kennis Festival heeft gezorgd voor een frisse, inspirerende en verbindende invulling van de zakelijke dag.’
Je bent sinds april 2024 directeur van Uniglobe Travel Holland. Wat is meegevallen en wat is tegengevallen?
‘Om te beginnen is de betrokkenheid en energie binnen het team groot. Collega’s denken actief mee en tonen veel initiatief, wat de samenwerking en innovatiekracht versterkt. De bereidheid van ondernemers en partners om samen te werken aan vernieuwing en verbetering is opvallend. Dit zorgt voor een positieve dynamiek. Daarbij maakt de openheid binnen het netwerk het mogelijk om snel te schakelen en ervaringen uit te wisselen, wat de organisatie wendbaar houdt. Wat tegenvalt of liever gezegd, wat opvalt en wat ik lastig vind, is de toenemende snelheid waarmee veranderingen in de markt plaatsvinden. Dat vraagt om continue aanpassing. Dit legt soms druk op de organisatie en de mensen. Al met al overheerst het positieve gevoel en ben ik trots op de stappen die we samen zetten, wat wordt versterkt na een dag zoals afgelopen zaterdag.’ (Foto’s: Dave Kroet/KeepFocus Photography).
Geef een reactie