
TUI Group en het sultanaat Oman hebben donderdag in Madrid een strategische samenwerkingsovereenkomst ondertekend. Met deze stap wil TUI de toeristische ambities van Oman ondersteunen en investeert de onderneming in vijf nieuwe hotels.
Daarnaast wordt Oman, via zijn toeristisch ontwikkelbedrijf OMRAN Group, minderheidsaandeelhouder van TUI Group.
Net zoals TUI eerder bijdroeg aan de toeristische ontwikkeling van bestemmingen als Zanzibar en Kaapverdië richt de reisorganisatie zijn blik nu op Oman. TUI-topman Sebastian Ebel ondertekende hiervoor in Madrid samen met vertegenwoordigers van Oman de overeenkomst.
De plannen voorzien in de opening van in totaal vijf hotels onder verschillende TUI-merken. De aftrap staat gepland voor het winterseizoen 2027/2028, met de opening van een hotel van het label Riu in de regio Dhofar. Later volgen accommodaties onder de labels The Mora, TUI Blue, Jaz Hotel en Robinson.
Volgens Ebel onderscheidt Oman zich door zijn prachtige stranden, rijke cultuur en de diversiteit aan outdoor activiteiten die het hele jaar door mogelijk zijn. Een bijzondere focus ligt op de zogenoemde Khareef-periode, de Arabische moesson die van juni tot september voor weelderige natuur zorgt in de regio Dhofar. Oman wil deze unieke seizoensbeleving sterker onder de aandacht brengen en TUI zal daarbij actief ondersteuning bieden.
Het toerisme in Oman zit duidelijk in de lift: in 2024 ontving het land vier miljoen bezoekers, een stijging van 20 procent ten opzichte van 2023. De verwachting is dat deze groei zich voortzet, nu met extra steun van TUI’s internationale netwerk en investeringen.
Een opvallend onderdeel van de samenwerking is dat het sultanaat Oman via de OMRAN Group een belang van 1,4 procent in de TUI Group neemt. Dit belang ontstaat doordat TUI 7,83 miljoen nieuwe aandelen uitgeeft, die OMRAN verkrijgt in ruil voor de inbreng van 45 procent in de gezamenlijke joint venture. Daarmee wordt Oman niet alleen een belangrijke toeristische partner, maar ook minderheidsaandeelhouder binnen TUI.
De OMRAN Group (Oman Tourism Development Company, red.) is een overheidsbedrijf in Oman dat in 2005 is opgericht om de toeristische ontwikkeling van het land vorm te geven in het kader van de nationale toerismestrategie, Oman Vision 2040. OMRAN is verantwoordelijk voor het ontwikkelen, beheren en exploiteren van hotels, resorts en culturele locaties.
Foto: bij de ondertekening in Madrid, met Sebastian Ebel (tweede van links) (Foto TUI Group).
Geef een reactie